Voltooid project

Laadpleinen

Laadpleinen zijn steeds vaker onderdeel van de mix van laadvoorzieningen voor elektrisch rijden. Een laadplein bestaat uit meer dan twee laadpunten voor elektrische voertuigen, die niet afzonderlijk op het net zijn aangesloten en samen één voeding hebben. Meestal zijn het publieke of semi-publieke laadpunten. Laadpleinen zijn er in verschillende verschijningsvormen. De keuze voor een type laadplein is afhankelijk van de situatie.

In april 2018 opende staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven het nieuwe Testlaadplein van ElaadNL bij het kantoor in Arnhem. Met het ElaadNL Testplein hebben wij de beschikking over een volledig testplein bestaande uit laadpalen en laadpunten van de alle in Nederland voorkomende typen. In totaal zijn dit 54 sockets.

Onderzoeken op laadpleinen

Het laadplein in Arnhem wordt als testplein voornamelijk gebruikt voor drie typen onderzoek:

  • Interoperabilliteit: kunnen alle elektrische auto’s laden op alle verschillende laadpalen
  • Smart Charging: kunnen auto’s en laadinfrastructuur de laadsnelheid aanpassen zodat op gezette tijden optimaal gebruik gemaakt kan worden van de beschikbare (duurzame) energie op het net.
  • Powerquality: welke invloed hebben ladende elektrische auto’s op de kwaliteit van de stroom in de omgeving.

Op het Laadtestplein experimenteert ElaadNL ook met het gebruik van bijvoorbeeld laadlantaarnpalenV2G-laadpalen en IOTA-laadpalen en de Sociale Module.

In februari 2020 heeft het Testlab een grootschalige test gedaan met 54 elektrische auto’s waarmee alle sockets tegelijkertijd waren bezet. Bekijk de onderstaande video over deze test.

In maart 2022 kreeg deze test een vervolg op het laadplein in Zeist.