Interoperabiliteit

Open communicatie tussen laadpaal en auto

In de ideale laadinfrastructuur praat elk element dezelfde taal en kan iedereen deelnemen. Auto’s communiceren met laadpalen, laadpalen met energieaanbieders, laadpalen met laadpleinen of met elkaar, misschien kan het netwerk wel met een auto communiceren. Daartussen moet nog ruimte zijn voor innovatieve apps, diensten over de laadkabels of andere toepassingen die we nu nog niet kennen. Zo moet elke elektrische auto kunnen laden bij elke laadpaal en moet elke aanbieder van nieuwe diensten voor EV-laden drempelloos deel kunnen nemen. Dit open communiceren in dezelfde taal noemen we interoperabiliteit en het is een van de belangrijkste factoren op weg naar duurzame elektrische mobiliteit.

Een open laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen met toegang voor EV-bestuurders en spelers uit de sector zal de acceptatie van elektrische voertuigen versnellen, innovatie aanmoedigen en de kosten verlagen. Om deze open EV-laadmarkt vorm te geven, investeert ElaadNL in projecten op het gebied van open standaarden, roaming-oplossingen en leidt en bevordert open markten op nationaal en internationaal overheidsniveau.

Open standaarden

ElaadNL draagt actief bij aan de ontwikkeling van open standaarden. Open standaarden of open protocollen zorgen ervoor dat EV-laadsystemen dezelfde taal spreken. Door regels en richtlijnen voor datacommunicatie te bieden, ontketenen open standaarden nieuwe marktkansen voor duizenden bedrijven over de hele wereld.

OCPP

OCPP (Open Charge Point Protocol) is het wereldwijde open communicatieprotocol tussen het laadstation en het centrale systeem van de laadstationbeheerder. Dit protocol handelt de laadtransactie af en kan daarnaast informatie uitwisselen tussen het voertuig en het elektriciteitsnet. OCPP is een initiatief van ElaadNL in Nederland en is de afgelopen acht jaar uitgebreid en verbeterd door de pioniers in de internationale EV-laadindustrie. OCPP wordt momenteel gehost door de Open Charge Alliance, een Nederlandse stichting met maximaal 100 leden uit 25 landen op 4 continenten. OCPP is meer dan 17.000 keer gedownload door ontwikkelaars over de hele wereld en wordt beschouwd als de de facto wereldwijde standaard.

OSCP

OSCP (Open Smart Charging Protocol) is een open communicatieprotocol tussen het laadpuntbeheersysteem en het energiebeheersysteem van de terreineigenaar of het systeem van de DNB (Distributiesysteembeheerder). Dit protocol communiceert een 24-uurs voorspelling van de beschikbare capaciteit van het elektriciteitsnet. De Dienstverlener past de laadprofielen van de elektrische voertuigen aan binnen de grenzen van de beschikbare capaciteit. OSCP wordt gehost door de Open Charge Alliance.

OCPI

OCPI (Open Charge Point Interface) is een open protocol tussen operators en service providers. Deze internationaal ondersteunde onafhankelijke interface ondersteunt de betaalbaarheid en beschikbaarheid van laadinfrastructuur. ElaadNL is een van de initiatiefnemers van onder meer EV Box, The New Motion, Greenflux en Last Mile solutions. Het protocol levert correcte laadstationinformatie zoals locatie, beschikbaarheid en prijsstelling, beheert bilaterale roaming en zorgt voor realtime facturering en mobiele toegang tot laadstations. OCPI wordt gefaciliteerd door het Nederlands Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL).

Open ADR

Open ADR (Open Automated Demand Response) is een open en gestandaardiseerde manier voor elektriciteitsleveranciers en systeembeheerders om DR-signalen met elkaar en met hun klanten te communiceren in een gemeenschappelijke taal via een bestaand IP-gebaseerd communicatienetwerk, zoals internet. Als de meest uitgebreide standaard voor geautomatiseerde vraagrespons, heeft OpenADR brede ondersteuning gekregen in de hele branche. Samen met LF Energy ontwikkelt ElaadNL OpenLEADR.

IEC 61851 en ISO 15118

Normen zoals ISO/IEC 15118 en IEC 61851-1 zijn ontwikkeld om interoperabiliteit op basisniveau te garanderen van front-end communicatie- en signaleringsprocessen voor slim opladen tussen elektrische voertuigen en oplaadpunten. ISO/IEC 15118 zorgt voor de communicatie tussen het elektrische voertuig en de oplaadplek. IEC 61850 communiceert tussen de laadplek en de energieleverancier.
Bekijk ook het project PKI – Public Key Infrastructure waarin ISO15118 en de implementatie van een open netwerk wordt onderzocht en getest.

Roamen

Voor de adaptatie van elektrische voertuigen in Europa moeten EV-rijders kunnen laden bij elk laadstation in elk land. Hiervoor zijn er meerdere roaming-mogelijkheden beschikbaar in Europa. Hoewel deze mogelijkheden tot op zekere hoogte verschillen, hebben ze allemaal hetzelfde doel: de EV-laadinfrastructuur openstellen voor alle EV-rijders. Door roaming toe te staan, zal innovatie de ruimte krijgen, de acceptatie van EV’s worden versneld en de klantervaring worden verbeterd. Bovendien is roaming in sommige Europese landen al verplicht, vooruitlopend op toekomstige Europese mandaten.

ElaadNL draagt actief bij aan roaming via haar platform e-clearing.net, een platform met als doel het uitwisselen van roamingautorisatie-, laadtransactie- en laadpuntinformatiegegevens.