Slim gebruik maken van de beschikbare energie op laadpleinen
Laadpleinen bieden de mogelijkheid om laadpunten in de openbare ruimte te clusteren, het aantal benodigde netaansluitingen te verminderen en slim de beschikbare capaciteit te verdelen. Juist daarom zijn laadpleinen steeds vaker onderdeel van de mix van laadvoorzieningen voor elektrisch rijden. Meestal zijn het publieke of semi-publieke laadpunten. Laadpleinen zijn er in verschillende verschijningsvormen. De keuze voor een type laadplein is afhankelijk van de situatie.
Om de realisatie van laadpleinen op te schalen, in combinatie met slimme laadconcepten (Smart Charging en Vehicle-to-Grid), is door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat budget beschikbaar gesteld voor de Landelijke Proeftuin Slimme Laadpleinen. In het project zijn als onderdeel van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) op 46 plekken door het hele land (in 19 gemeenten) slimme laadpleinen aangelegd. Op alle pleinen is Smart Charging toegepast, bij een aantal is zelfs ervaring opgedaan met Vehicle to Grid (V2G). ElaadNL onderzocht deze innovaties en zorgde voor kennisdeling in nauwe samenwerking met NKL, Overmorgen en deelnemende gemeenten en bedrijven.
De doelstellingen van de Klimaatenveloppe zijn met ElaadNL vertaald in een visie op de uitvoering van het project Slimme Laadpleinen:
In maart 2022 deden we in dit kader een uitgebreide test op het laadplein in Zeist.
Het doel van de in de Klimaatenveloppe 2019 gereserveerde middelen voor Smart Charging is om bij te dragen aan het verbeteren van de laadinfrastructuur met de volgende specifieke doelen:
Wil je meer informatie over dit project?
Het traject is gestart in 2019. De laadconcepten zijn ontwikkeld in 2020 en met het realiseren van de verschillende laadpleinen in 2020 en 2021 worden ook de laadconcepten geïmplementeerd en getest. Het project is afgerond in 2022.