Bij het opladen van grote aantallen elektrische auto’s en met name vrachtwagens is niet alleen de hoeveelheid energie van belang, maar ook de kwaliteit en de stabiliteit. Om de invloed van zware energieverbruikers op het energienet te onderzoeken, beschikt het Elaad Testlab sinds kort over een High Power (360 kilowatt) testsysteem. Dit systeem kan een volledig energiesysteem nabootsen en kan daardoor testen welke invloeden zware apparaten en een zwaar belast stroomnet op elkaar hebben.
Het Elaad Testlab breidt voortdurend uit met nieuwe laadinfrastructuur en andere faciliteiten. Zo kunnen we steeds beter elektrische voertuigen en laadstations onderzoeken en testen op hun interactie met het stroomnet Een bijzondere aanwinst is het High Power Test Systeem dat ElaadNL sinds kort ter beschikking heeft. Met het systeem van het merk Keysight kunnen het elektriciteitsnet, elektrische voertuigen en DC snelladers worden nagebootst en getest. Systemen zoals deze worden voornamelijk gebruikt door onderzoekers, ontwikkelaars en fabrikanten van voertuigen en laadpalen om te kijken of apparaten goed functioneren op het elektriciteitsnet. Je kunt er allerlei situaties mee nabootsen en onder heel gecontroleerde omstandigheden tests mee uitvoeren.
ElaadNL, als kenniscentrum van de netbeheerders, gebruikt het systeem enerzijds om meer inzicht te krijgen in de impact op de spanningskwaliteit van het stroomnet van bijvoorbeeld het laden op hoge vermogens van e-trucks en bijpassende zware DC-laadapparatuur. En omgekeerd om te kijken hoe verschillen in spanningskwaliteit invloed hebben op het opladen van elektrische voertuigen. Daarvoor voert zij testen uit met verschillende scenario’s waarbij bijvoorbeeld elektrische auto’s of e-trucks opgeladen worden onder verschillende omstandigheden; wanneer er bijvoorbeeld veel, weinig of soms geen energie beschikbaar is, wanneer er ook ontladen wordt of wanneer er verstoringen zijn op het net.
Thijs van Wijk, hoofd van het Elaad Testlab is blij met de nieuwe aanwinst: “Elektrische voertuigen en laadpalen kunnen te maken krijgen met verstoringen op het stroomnet of deze zelf veroorzaken. Als deze verstoringen te groot worden dan heeft dat nadelige gevolgen voor het stroomnet en alle apparaten die daar gebruik van maken. Zelfs kleine afwijkingen kunnen een groot negatief effect hebben als er straks grote aantallen ladende elektrische voertuigen zijn. Het is dus belangrijk om nieuwe en bestaande modellen elektrische voertuigen en laadinfrastructuur te testen en waar nodig samen met de fabrikanten te zoeken naar verbeteringen. Zo houden we de kwaliteit van het stroomnet hoog.”
Neem gerust contact met mij op over de mogelijkheden van testen in het Elaad Testlab.
Het High Power testsysteem kan ook ingezet worden om te kijken naar de werking van V2G (Vehicle to grid), het principe waarbij autobatterijen niet alleen stroom leveren om te rijden maar ook elektriciteit terug kunnen leveren aan het stroomnet. Dit is een relatief nieuwe ontwikkeling waarvan ElaadNL ook graag wil weten wat de impact is op het net. Van Wijk: “Met het gesimuleerde elektriciteitsnet kunnen we nu al kijken hoe dat terug leveren precies gaat, of we daar problemen kunnen verwachten en hoe we het net hier het beste op voor kunnen bereiden.”
Een derde vorm van onderzoek zijn communicatietesten tussen laadpaal en auto. Elektrische voertuigen en laadpalen moeten met elkaar kunnen ‘praten’. De auto moet laten weten wat het nodig heeft, voor hoeveel geld hij gaat laden, bij welke provider hij zit, wanneer de laadsessie klaar is et cetera. Van Wijk: “Het testsysteem kan specifiek kijken naar waar het mis gaat in de communicatie tussen laadpaal en auto. Dit is belangrijk voor fabrikanten om te kijken of hun product interoperabel is, kan het communiceren met verschillende voertuigen en laadsystemen?”
ElaadNL heeft het High Power testsysteem kunnen aanschaffen met ondersteuning van:
* Het SCALE-project heeft financiering ontvangen van het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie onder subsidieovereenkomst nr. 101056874
** Het GO-e project is uitgevoerd met Topsector Energie Subsidie van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, uitgevoerd door Rijksdienst voor ondernemend Nederland. De specifieke subsidie voor dit project betreft MOOI-subsidie ronde 2020.