5 juli 2018

Netbeheerders nog vijf jaar verder met ElaadNL

De Nederlandse netbeheerders willen dat elektrische auto’s slim opgeladen worden. Met slim laden, oftewel Smart Charging, wordt het moment van laden of de snelheid aangepast, bijvoorbeeld aan de beschikbaarheid van stroom uit zon en wind of de capaciteit die het stroomnet biedt. Uiteraard wordt daarbij rekening gehouden met wanneer de automobilist zijn auto nodig heeft. Door Smart Charging de norm te maken kunnen in 2023 1 miljoen elektrische auto’s probleemloos en duurzaam opgeladen worden. 

De netbeheerders deden de oproep vanochtend bij de ondertekening van een samenwerkingsovereenkomst om nog eens 5 jaar verder te gaan met hun samenwerking in kennis-en innovatiecentrum ElaadNL. ElaadNL krijgt als opdracht om door onderzoek, innovatie en praktijktesten het slim opladen van elektrische auto’s integraal onderdeel van een duurzaam energiesysteem te maken.

Marc van der Linden, CEO Stedin namens de gezamenlijke netbeheerders: ‘Als we straks 1 miljoen elektrische auto’s probleemloos en duurzaam op willen laden, kan dat alleen als Smart Charging de norm is. Op de traditionele manier is te duur en niet duurzaam genoeg. Dat zou betekenen dat we miljarden moeten investeren om de netten te verzwaren maar ook dat er extra centrales gebouwd moeten worden om de vraag tijdens de piekuren aan te kunnen. Die weg kunnen en willen we niet op. En gelukkig hoeft dat ook niet. We lopen in Nederland voorop met Smart Charging mede dankzij de inzet van ElaadNL.’

Van links naar rechts: Frank Binnekamp (Westland Infra), Ingrid Thijssen (Liander), Onoph Caron (ElaadNL), Gerald de Haan (Coteq) Peter Vermaat (Enexis), Marc van der Linden (Stedin), Ben Voorhorst (Tennet), Eddy Veenstra (Rendo)

Directeur Onoph Caron van ElaadNL voegt daaraan toe: ‘Ik ben blij dat we weer vijf jaar verder kunnen met het werk dat we bij ElaadNL doen. In deze nieuwe fase wordt het echt spannend. Het aantal elektrische auto’s gaat snel groeien en de netbeheerders moeten weten hoe ze daarmee om kunnen gaan. Daarop bereiden wij ze voor door samen met marktpartijen, overheden en onderzoeksinstellingen te kijken hoe Smart Charging in de praktijk het beste werkt voor de consument en wat ervoor nodig is om het een betrouwbaar onderdeel van het netbeheer te maken. De auto wordt zo onderdeel van een duurzaam energiesysteem.’

CO2-besparing en Klimaatakkoord

Elektrische auto’s besparen CO2 ten opzichte van rijden op fossiele brandstoffen. Maar als al die elektrische auto’s slim geladen worden, is er nog een bijkomend voordeel. Ook indirect wordt dan CO2 bespaard. Door de vraag naar stroom aan te passen aan het aanbod, kan er veel meer zonne- en windenergie op het net komen zonder dat deze af en toe (bij veel aanbod en weinig vraag) afgekoppeld hoeven te worden.

Over ElaadNL

ElaadNL begon in 2009 met het plaatsen van laadpalen in de publieke ruimte en heeft zich sindsdien ontwikkeld tot een internationaal gerenommeerd kennis en innovatiecentrum voor het slim laden van elektrische auto’s. In april opende staatssecretaris Stientje van Veldhoven de nieuwe testfaciliteiten bij het kantoor van ElaadNL in Arnhem. ElaadNL is een initiatief van de gezamenlijke Nederlandse netbeheerders: Stedin, Enexis Netbeheer, Liander, Coteq, Rendo, Westland Infra en Tennet.