28 juli 2025

Blog: Wat als alle auto’s elektrisch zijn?

Twee studies benadrukken uitdagingen en aanpak voor grootschalige adoptie EV

We willen allemaal schone lucht, minder CO₂ uitstoot en uiteindelijk: een toekomst waarin vervoer geen schade meer aanricht aan mens en milieu. De overstap naar elektrisch rijden is daarin een belangrijke stap. De realiteit is weerbarstig, blijkt uit recent internationaal onderzoek waar ik als onderzoeker aan bijdroeg. Twee studies over de vraag- en aanbodzijde van de EV-transitie tonen de uitdagingen bij 100% elektrificatie van personenauto’s vanuit een mondiaal perspectief.

Conclusie: De tijd van de early adopters is voorbij, markt en beleid moeten zich nu instellen op het grote publiek. Het gericht stimuleren van elektrisch rijden en doordacht EV beleid zullen de energietransitie versnellen.

Door: Nazir Refa (ElaadNL)

Wat consumenten tegenhoudt bij overstap naar EV

De verkoop van EV’s zit goed in de lift, maar dat betekent niet dat de markt automatisch vanzelf doordraait. Uit de vraagzijde-analyse blijkt dat veel mensen vaak nog twijfelen over elektrisch rijden. Zo maken ze zich zorgen over de aanschafprijs van EV’s, hoe het opladen werkt en hoe lang een auto moet laden. Gebrek aan betrouwbare informatie en een focus op brandstofauto’s bij autodealers spelen hierbij een rol.

Daarnaast blijft de EV-adoptie achter bij specifieke doelgroepen. Denk aan mensen die wonen in een huurhuis, huishoudens met een lager inkomen, of woningen in dichtbevolkte buurten zonder eigen oprit. Zij hebben niet altijd toegang tot een (publiek) laadpunt in de buurt en profiteren zelden van aankoopsubsidies.

De effectiviteit en rechtvaardigheid van aankoopsubsidies voor EV’s worden ook ter discussie gesteld, omdat deze vaak bij hogere inkomensgroepen terechtkomen en regelmatig worden afgebouwd.

Aanbodzijde: van grondstoffen tot netcongestie

Aan de aanbodzijde liggen de grootste uitdagingen bij productiecapaciteit en infrastructuur. Om aan de toekomstige vraag te voldoen, moet de productiecapaciteit van batterijen en voertuigen fors omhoog. Dat vergt niet alleen investeringen, maar maakt ons ook kwetsbaar voor geopolitieke spanningen, zeker gezien de concentratie van kritieke grondstoffen in een beperkt aantal landen.

De automotive sector zal zichzelf opnieuw uit moeten vinden. De vaardigheden die nu nodig zijn in ontwerp, assemblage en onderhoud van EV’s verschillen wezenlijk van die bij traditionele voertuigen. Dat heeft gevolgen voor werkgelegenheid en opleiding in de hele keten.

En dan is er nog de laadinfrastructuur. In de praktijk is het lastig om op korte termijn overal betrouwbare, toegankelijke en betaalbare laadmogelijkheden aan te leggen. Vooral in binnensteden en woonwijken lopen we tegen praktische grenzen aan: ruimte, netcapaciteit, en simpelweg geld.

Slim beleid als voorwaarde

Beide studies benadrukken het belang van doordacht beleid en gerichte stimulering om de transitie te versnellen. Verplichte verkoop van EV’s, emissienormen en fiscale regelingen zijn voorbeeld van instrumenten die de EV-adoptie kunnen versnellen. Verder is er beleid nodig anticipeert op de echte knelpunten zoals infrastructuur ontwikkeling en de fundamentele omschakeling in de automotive industrie.

Nazir Refa

Team Lead Data Analytics

Relevantie voor ElaadNL

Vanuit ElaadNL dragen we graag bij aan dit soort wetenschappelijk onderzoek rondom elektrisch vervoer. Tegelijkertijd benutten we de inzichten van internationale wetenschappers en experts om de scenario’s voor elektrisch vervoer (Outlook prognoses) voor Nederland continu te verbeteren.

De belangrijkste inzichten uit deze studie voor ons prognosewerk zijn dat we breder moeten kijken dan alleen early adopters of thuisladers om de EV-adoptiepaden goed te kunnen kwantificeren. De transitie naar elektrisch vervoer is geen op zichzelf staande technologische verschuiving, maar een samenspel van technische, economische en sociale ontwikkelingen binnen diverse groepen in de samenleving

Meer lezen?

De volledige open-access publicaties zijn te vinden in Progress in Energy.

Scott HardmanAmrita ChakrabortyKelly HooglandClaire SugiharaJohn Paul HelvestonAnders Fjendbo JensenAlan JennPatrick JochemPatrick PlötzFrances SpreiBrett WilliamsJonn AxsenErik FigenbaumJose PontesGil Tal and Nazir Refa.

Visit:

Demand-side challenges and research needs on the road to 100% zero-emission vehicle sales (Hardman et al.)

Alan JennAmrita ChakrabortyScott HardmanKelly HooglandClaire SugiharaGil TalJohn HelvestonJeppe RichPatrick JochemPatrick PlötzFrances SpreiBrett WilliamsJonn AxsenErik FigenbaumJose Pontes and Nazir Refa.

Visit:

Supply-side challenges and research needs on the road to 100% zero-emission vehicle sales (Jenn et al.)