16 april 2025

Bevindingen van het eerste BuildZero-testevenement

Van 25 tot 27 november 2024 organiseerden ElaadNL, BMWT en ENI gezamenlijk het allereerste BuildZero-testevenement in het ElaadNL Testlab in Arnhem. Tijdens dit evenement kwamen fabrikanten van elektrische bouwmachines, batterijsystemen en DC-laadstations samen om één cruciale vraag te testen: kunnen we écht alles met elkaar verbinden?

Met de opkomst van emissieloos bouwen vormt laadinfrastructuur voor mobiele, zware machines een uitdaging. Interoperabiliteit – de zekerheid dat alle onderdelen goed samenwerken – is essentieel voor een betrouwbare en grootschalige inzet van elektrische machines op bouwplaatsen.

Gedurende het driedaagse evenement voerden 23 ingenieurs van verschillende fabrikanten tests uit met:

  • 4 graafmachines van Pon Cat (Caterpillar), Wynmalen&Hausmann (Liebherr), SMT (Volvo) en Van der Spek Vianen (Komatsu)

  • 3 DC-laadstations van ABB, Kempower en Autel

  • 1 mobiel batterijsysteem van UMS

  • Het ElaadNL-testsysteem, dat zowel EV- als EVSE-gedrag kan nabootsen

De tests vonden plaats in acht gestructureerde testrondes met verschillende opstellingen en gesimuleerde praktijksituaties op de bouwplaats. Zo konden fabrikanten het daadwerkelijke laadgedrag en de compatibiliteit van communicatieprotocollen in realistische omstandigheden testen.

Belangrijkste inzichten en technische uitkomsten

De belangrijkste conclusies van de driedaagse test zijn:

1. Interoperabiliteit bereikt, maar met kanttekeningen

Alle voertuigen konden succesvol laden bij alle laadstations. Wel waren bij sommige voertuigen aanpassingen in de instellingen nodig. De meeste combinaties schakelden automatisch over naar het oudere DIN 70121-protocol, waardoor geavanceerde functies zoals slim laden en het pauzeren van laadsessies beperkt bruikbaar waren.

2. Ondersteuning voor slim laden was wisselend

Slechts de helft van de geteste combinaties ondersteunde slim laden. In sommige gevallen werd gewerkt met dynamische laadprofielen via OCPP, terwijl andere sessies handmatig het laadvermogen aanpasten – een aanpak die in de praktijk minder toepasbaar is. Meer dan de helft van de slimme laadsessies verliep succesvol, vooral die met OCPP-profielen.

3. Veiligheidsfuncties vragen om betere standaardisatie

  • Niet alle noodknoppen functioneerden als echte noodstops.
  • Ook veroorzaakten verschillen in LED-kleuren en de locatie van laadpoorten bij diverse machines verwarring op de testlocatie.

Aanbevelingen voor de sector

Om het volledige potentieel van emissieloos bouwen te benutten, doet ElaadNL de volgende aanbevelingen:

  • Stel ISO 15118-2 in als standaardprotocol in elektrische voertuigen om slim laden mogelijk te maken.

  • Standaardiseer basisontwerpen van laadsystemen, zoals de locatie van de laadpoort, de kleuren van LED-indicatoren en de werking van noodknoppen.

  • Maak het mogelijk dat zowel voertuig als laadstation het communicatieprotocol kunnen kiezen, om meer flexibiliteit tijdens testen en gebruik te bieden.

Tweede BuildZero-testevenement in mei

Alle deelnemers onderstreepten de waarde van het eerste BuildZero-testevenement en prezen de praktische en gezamenlijke aanpak. Er is brede interesse in vervolgactiviteiten, met meer uitzonderingssituaties, AC-laadbare machines en firmwaretests op locatie.

De tweede editie vindt plaats van 19 t/m 21 mei 2025. Tijdens dit BuildZero-testevenement worden interoperabiliteit, slim laden, netkwaliteit en cybersecurity getest, samen met de belangrijkste bevindingen uit het eerste evenement — op andere machines van diverse merken.

Bent u geïnteresseerd om als tester of fabrikant van bouwmaterieel deel te nemen? Neem dan contact op met Jan Karens voor de mogelijkheden.

Ook buiten de officiële testevenementen staat ElaadNL open voor samenwerking bij testtrajecten.

Laten we samen de stap naar emissieloos bouwen versnellen.

Volledig testrapport – BuildZero-testevenement

Lees het volledige technische testrapport met alle gegevens, protocollen, opstellingen en bevindingen.