Update Elaad Outlook Personenauto’s
Data-onderzoekers van ElaadNL hebben een update gemaakt van de Elaad Outlook Personenauto’s uit 2021. De onderzoekers verwachten tot aan 2030 beperkte groei van het aantal elektrische auto’s. Het aandeel elektrische auto’s groeit echter na 2030 flink door, zelfs nog iets sneller dan eerder gedacht. Naast de nieuwste prognoses (tot 2050) voor de groei van elektrische auto’s is er ook aandacht voor de verwachte benodigde laadinfrastructuur en stroomvraag in Nederland. Het onderzoeksrapport wordt ondersteund door een interactief dashboard waarmee iedereen op CBS-buurtniveau de resultaten kan bekijken en ook downloaden. De nieuwste Elaad Outlook vormt de basis voor het beleid van netbeheerders, gemeenten en provincies in het kader van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur.
In de nieuwste Elaad Outlook hebben de onderzoekers de prognoses voor elektrische personenauto’s en de benodigde laadinfrastructuur geactualiseerd. Ze hebben hiervoor de meest recente markontwikkelingen en beschikbare datasets rondom elektrische auto’s geanalyseerd. Op basis daarvan hebben ze de groei- en spreidingscenario’s voor elektrische auto’s en laadinfrastructuur bijgewerkt.
De onderzoekers van ElaadNL verwachten ten opzichte van de eerdere prognoses (Outlook 2021) een snellere groei van het aantal elektrische auto’s. Het afbouwen van de stimuleringsmaatregelen en onduidelijkheid rondom het nieuwe beleid in Nederland lijken de groei van elektrische auto’s op korte termijn af te remmen. Europese regels zorgen echter ervoor dat we overduidelijk afkoersen op Zero Emissie-mobiliteit waarin elektrische auto’s dominant zijn. Autofabrikanten komen tussen 2024 en 2027 met ‘betaalbare’ modellen. Daarnaast maakt de daling van de batterijpakketprijzen elektrische auto’s in 2030 kostencompetitief met brandstofmodellen. En waar waterstof in de vorige Outlook nog een rol speelde in het lage scenario, verwachten de onderzoekers nu dat waterstof voor personenauto’s geen rol van betekenis gaat spelen. De markt voor batterij-elektrische auto’s zal daardoor naar verwachting op middellange termijn sneller groeien dan geprognosticeerd in de Outlook Personenauto’s 2021.
De elektrificatie van het wagenpark hebben de onderzoekers gekwantificeerd in drie scenario’s: laag, midden, hoog. Op basis van verschillende uitgangspunten verschilt voor elk scenario wanneer de instroom van nieuwverkopen en import in het wagenpark personenauto’s 100% elektrisch is en wanneer het volledige wagenpark geëlektrificeerd is. Van volledig elektrische instroom in 2027 (hoog tot 2035 (laag). En voor een volledig elektrisch wagenpark verschilt het jaartal van 2041 (hoog) tot 2049 (laag).
Nieuw in deze Outlook zijn het interactieve dashboard waarop alle prognoses op CBS-buurtniveau inzichtelijk zijn en de laadprofielengenerator waarmee laadprofielen gegenereerd kunnen worden om de netimpact van laadpunten te bepalen.
De adoptie van elektrische auto’s gaat niet overal even snel. In het spreidingsmodel hebben de onderzoekers bepaald waar elektrische auto’s hun standplaats hebben en zullen laden. Daarvoor verdeelden ze het geprognosticeerde aantal elektrische auto’s en laadpunten op landelijk niveau over meer dan 14.000 CBS-buurten in Nederland. Deze verdeling is mede gebaseerd op specifieke buurtkenmerken en de huidige spreiding van nieuwe personenauto’s over de CBS-buurten.
Om de laadvraag op het stroomnet, oftewel de netimpact, van elektrische auto’s te kwantificeren zijn, naast het verwachte aantal auto’s per laadlocatie en het verwachte aantal laadpunten per type, ook laadprofielen nodig. Het laadprofiel geeft aan wat de elektriciteits- en vermogensvraag per specifiek tijdsinterval is, gedurende een jaar. De onderzoekers hebben daarom laadprofielen opgesteld aan de hand van miljoenen laadsessies en prognoses van het toekomstige mobiliteits- en laadgedrag. Door de prognoses en laadprofielen te combineren kan de netimpact van elektrische auto’s op nationaal en lokaal niveau over de tijd heen in kaart gebracht worden.
Het regulier laden van auto’s, oftewel direct volladen bij aankomst op de locatie, zorgt voor extra hoge pieken op het elektriciteitsnet. Uit simulaties van ElaadNL blijkt dat bij regulier thuisladen er gemiddeld per elektrische auto ongeveer 1 tot 2,5 kilo Watt (kW) extra belasting ontstaat tijdens de piekuren. Netbewust laden, een vorm van slim laden, zorgt ervoor dat het laden van elektrische auto’s voornamelijk buiten de piekuren op het net plaatsvindt. De pieken die bijvoorbeeld tussen 17:00 – 23:00 ontstaan bij het regulier thuisladen van elektrische auto’s, worden dan significant gereduceerd. Hierbij is gerekend met een gegarandeerde basiscapaciteit van 4 kW die na 23:00 uur trapsgewijs wordt opgebouwd tot 11 kW. Er wordt inmiddels ook gesproken over een basiscapaciteit van bijvoorbeeld 0 kW bij netbewust laden in de piekuren en tegelijkertijd het opladen van elektrische auto’s met hogere vermogens buiten de piekuren op het net.
In deze analyse zijn de effecten van pooling en additionele capaciteit niet doorgerekend.
Op deze interactieve webpagina geeft ElaadNL inzicht in prognoses voor de ontwikkeling van elektrisch vervoer in Nederland tot en met 2050. De prognoses zijn opgebouwd aan de hand van groeiscenario’s, geografische spreiding en laadprofielen. Meer informatie over de aannames en analyses achter de prognoses vindt u in de rapporten van de ElaadNL Outlooks.