29 november 2022

Workshops Logistiek Laden: Hoe gaat een laadplein voor E-trucks er echt uitzien?

Om Nederland goed en snel klaar te stomen voor elektrische vrachtwagens, is een publiek toegankelijk ultra snellaadnetwerk essentieel. Vanuit het initiatief LoLa (Logistiek Laden), werken het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ElaadNL samen om te zorgen voor uniformiteit en interoperabiliteit in een dergelijk basisnetwerk. In dat kader organiseerde LoLa op 17 november workshops Logistiek Laden (LoLa) en Megawatt Charging System (MCS) Ready.

In het Testlab van ElaadNL nam een groot en divers gezelschap deel aan de workshops om meer kennis te vergaren en te delen over logistiek laden. Vertegenwoordigers van vervoerders, havens, vliegvelden, regio’s en gemeenten, gingen in gesprek met elkaar en met installateurs, laadpaalexploitanten en e-truck leveranciers.

Sacha Scheffer, Senior adviseur duurzame mobiliteit bij Rijkswaterstaat: “We moeten van de ‘wat’ naar de ‘hoe’; het idee dat er een basisnetwerk moet komen, wordt al breed gedeeld. We moeten nu kijken hoe we dit concreet in gaan vullen, met welke technieken en op welke locaties. We kunnen deels meeliften op de uitrol van elektrisch personenvervoer, maar laadinfrastructuur voor trucks heeft een eigen dynamiek en vereisten. Bijeenkomsten als dit maken die specifieke opgave behapbaar.”

Toekomstbestendig

ElaadNL deelde opgedane ervaringen vanuit haar Testlab met betrekking tot het laden van zware voertuigen met snelladers en de uitdagingen met betrekking tot laadpleinen. De workshops gingen dieper in op business cases en het versterken van de toegankelijkheid en toekomstbestendigheid van de benodigde laadinfrastructuur. Daarbij werd ook gekeken naar wat er in de toekomst nodig zal zijn en hoe dat er daadwerkelijk uit gaat zien voor bijvoorbeeld gemeenten en andere overheden. Hoe zal een laadlocatie ingepast worden in het landschap. Maar ook: hoe zorgen we ervoor dat het aantrekkelijk wordt om te investeren?

Willem Alting Siberg, kwartiermaker namens LoLa: “We staan aan het begin van een grote omwenteling waarbij we onszelf concrete vragen moeten gaan stellen. Hoe ziet een goede snellaadlocatie voor vrachtwagens er in de toekomst uit? Van de grootte van zo’n laadplein voor trucks, de faciliteiten die er worden geboden tot de energievoorziening. Het is nu belangrijk dat we snel beginnen, maar tegelijkertijd werken aan systemen en toepassingen die toekomstbestendig zijn.”

Beloofde energietransitie

Het unieke aan LoLa en aan de workshops is het feit dat beslissers vanuit alle betrokken sectoren – producenten, ondernemers, overheden en energieleveranciers – samen komen om de toekomst te schetsen.

Peter Kramer, projectmanager Advanced Technology namens DAF Trucks NV: “Het is heel belangrijk dat de energie, de politiek en degenen die de auto’s maken samen gaan zitten en kijken hoe we die energietransitie die we beloofd hebben, gaan realiseren. De trucks zijn er, nu moeten we de klanten bereiken die de voertuigen kopen, maar we moeten ze ook kunnen voorzien van energie.”

Alle ontwikkelingen rondom LoLa zijn beschikbaar op www.logistiekladen.nl