10 december 2024

Slim laden bij elektrische bouwvoertuigen kan druk op stroomnet verminderen

Onderzoek EEZEB: Elektriciteitsnet Efficiënter Benutten voor ZE-Bouw

Slim laden kan effectief bijdragen aan het verminderen van piekbelasting voor het opladen van elektrische bouwvoertuigen. Door minder aan het einde van de werkdag en meer in de avond en nacht, op te laden worden pieken in het stroomverbruik verminderd en daalt de druk op het stroomnet. Flexibele contractvormen, zoals ‘Tijdsgebonden transportvermogen’ waarbij niet op alle tijden het stroomnet evenveel gebruikt mag worden, kunnen hierbij helpen. Zo blijkt uit onderzoek van ElaadNL naar de vermogensvraag van emissieloze bouwvoertuigen.

In de haalbaarheidsstudie, uitgevoerd in samenwerking met bouwbedrijf Heijmans, is de vermogensvraag van emissieloze bouwvoertuigen in kaart gebracht op basis van een wegverbredingsproject dat grotendeels emissieloos is uitgevoerd. Het gaat hier om de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Deventer die zoveel mogelijk met emissieloze bouwvoertuigen wordt uitgevoerd. Data van drie oplaadlocaties op dat project tonen een gemiddeld vermogensprofiel en piekbelasting over 24 uur.

De analyse van het achterliggende elektriciteitsnet laat zien dat de impact van het opladen van emissieloze bouwvoertuigen tijdens werktijden relatief laag is, maar sterk piekt rond het einde van de werkdag wanneer machines worden opgeladen. Exact op het moment dat de belasting op het achterliggende net ook piekt. Het verplaatsen van deze laadpieken naar later op de avond kan de belasting op het net verminderen en voorkomen dat bijvoorbeeld contractueel vastgelegde vermogens worden overschreden of dat laden tijdens de piek niet meer mogelijk is.

Slim laden kan effectief bijdragen aan het verminderen van piekbelasting. Door laadprofielen aan te passen en laadactiviteiten naar de avond te verschuiven, kan de belasting gelijkmatiger over het net worden verdeeld, Dit vermindert de druk op het net aanzienlijk. Flexibele contractvormen, zoals ‘Tijdsgebonden transportvermogen’, bieden een passende oplossing en prikkel voor emissieloos bouwen. Bij dit soort contracten mag de gebruiker in tegen stelling tot een standaard contract het stroomnet niet altijd (volledig) gebruiken. Dat biedt de netbeheerder zekerheid dat het stroomnet op die tijden niet extra belast wordt, in dit geval voor het opladen van bouwvoertuigen.

Vijf aanbevelingen

Vanuit deze haalbaarheidsstudie komen vijf aanbevelingen:

  1. Implementeer van slimme laadprofielen en flexibele contractvormen.
  2. Verken de technische haalbaarheid verder. Onderzoek of uitgesteld en slim laden technisch mogelijk is met het huidige aanbod elektrische mobiele werktuigen en laadinfrastructuur.
  3. Zorg voor specifieke incentives en business case. Werk de details uit om te bepalen of de kosten van slim laden opwegen tegen de baten.
  4. Voortdurende monitoring van laadprofielen en belastingdata is cruciaal om de impact van slimme laadstrategieën te evalueren en aan te passen in de toekomst.
  5. Start vervolgstudies. Besteed daarin aandacht aan energielogistiek, connectiviteit van assets en seizoensinvloeden.

Het opvolgen van deze aanbevelingen draagt bij aan het efficiënter benutten van het elektriciteitsnet. Daarmee wordt de kans groter dat zelfs tijdens drukte op het net, emissieloze bouwprojecten doorgang kunnen blijven vinden.