Op woensdag 12 juni is op de Nederlandse ambassade in Berlijn het eerste exemplaar aangeboden van het nieuwe PWC rapport “Unlocking EV smart charging to reduce grid congestion – lessons from the Netherlands”. In het rapport brengt PWC zeven barrières in kaart en komt met aanbevelingen om slim laden en terug laden (V2G) optimaal te benutten om netcongestie te verminderen. Als alle elektrische voertuigen in Nederland ook kunnen terugladen kan volgens PWC tussen 2025-2030 rond €1,5 miljard aan netinvesteringen bespaard worden. Het rapport is opgesteld in opdracht van ElaadNL.
Op 12 juni werd door de Nederlandse ambassade in Berlijn, tijdens het door ElaadNL en Agora Verkehrswende georganiseerde Nederlands-Duitse netwerkevenement over bidirectioneel laden, het eerste exemplaar uitgereikt aan het Duitse Ministerie van Economische Zaken en Klimaatactie (BMWK)
Het aantal elektrische voertuigen is in tien jaar tijd snel toegenomen en zal de komende jaren nog flink stijgen. Dit biedt uitdagingen – maar ook kansen – voor het (volle) elektriciteitsnet. Elektrische voertuigen kunnen het stroomnet ontlasten door slim laden, waarbij laden vooral buiten de pieken op het net plaatsvindt. Elektrische voertuigen kunnen ook worden ingezet voor opslag van energie door middel van bidirectional charging (ook wel vehicle-to-grid of V2G) waarbij de batterijen fungeren als tijdelijke opslag van stroom die wordt teruggeleverd aan het net als er vraag is bijvoorbeeld tijdens de avondpiek. Op deze manier kunnen slim laden en V2G-inzet naast het ontlasten van het stroomnet en verminderen van netcongestie, ook bijdragen aan meer inzet van lokaal opgewekte duurzame stroom en lagere laadkosten voor de gebruiker: opladen als de stroomprijzen laag zijn door een groot aanbod van duurzame stroom en ontladen als de prijzen hoog zijn door grote stroomvraag.
Eerder onderzoek laat zien dat Nederlandse EV-rijders hier enthousiast over zijn en PwC heeft nu becijferd dat als alle elektrische voertuigen in Nederland ook kunnen terugladen aan het net, tussen 2025-2030 rond €1,5 miljard aan netinvesteringen kunnen worden vermeden. De EV-rijder kan hiermee extra inkomsten genereren van 7-13% van zijn totale laadkosten.
Om de kansen van slim laden en V2G optimaal te benutten, zullen resterende barrières moeten worden weggenomen. PwC/Strategy& heeft in totaal zeven barrières geïndentificeerd. De zeven barrières zijn onder te verdelen in twee categorien: (i) het creëren van de juiste stimulansen voor de gebruiker en (ii) het doorvoeren van infrastructurele aanpassingen.Om deze barrieres weg te nemen, is de komende jaren actie en samenwerking vereist van netbeheerders, overheden en toezichthouders. Het gaat om:
Het rapport van PwC/Strategy& maakt duidelijk dat als sectoren en landen samenwerken aan de ontwikkeling van slim- en bi-directioneelladen, we snel en simpel de weg kunnen vrijmaken voor een soepele implementatie van V2G. Met een nieuwe Europese commissie in aantocht hebben we daar nu momentum voor.
Daarbij wordt in het rapport tevens een koppeling gemaakt met regelgeving en kansen in andere EU-landen. De conclusies van het rapport zijn ook buiten Nederland relevant en toepasselijk. Ze kunnen in Brussel en daarbuiten een belangrijke raadgever zijn bij het opstellen van komend beleid. Laten we onze krachten bundelen om een duurzame toekomst te creëren waarin elektrische voertuigen een centrale rol spelen in het verminderen van netcongestie en het bevorderen van duurzame en leveringszekere energie!