Lopend project

Slimme Fundering

De basis voor een efficiënte publieke laadinfrastructuur

De transitie naar elektrisch laden vraagt om innovatieve en efficiënte oplossingen. Publieke laadpalen hebben in Nederland een levensduur van 10 tot 15 jaar, waarna vervanging noodzakelijk is. Momenteel betekent vervanging dat de netaansluiting opnieuw gerealiseerd moet worden: het straatwerk wordt verwijderd en er moet gegraven worden. Met de slimme fundering is het mogelijk om de fundering te laten zitten. Dit voorkomt graafwerkzaamheden en maakt vervanging uren sneller. In totaal levert dit een besparing op van ongeveer €1850 en 10 arbeidsuren per laadpaal.

Door te focussen op efficiëntie in de installatie, vervanging en het beheer van publieke laadpalen, leggen we samen met de markt de basis voor een toekomstbestendige laadketen.

Wat is de slimme fundering?

De slimme fundering is een innovatieve basisoplossing die speciaal is ontwikkeld om publieke laadpalen eenvoudig uitwisselbaar te maken. Deze interoperabele fundatie elimineert overbodige werkzaamheden tijdens vervangingen, waardoor er significant bespaard wordt op tijd en kosten. Hoewel het concept zich nog in de ontwikkelingsfase bevindt, belooft het de ruggengraat te worden van een nieuwe generatie laadinfrastructuur die klaar is voor de toekomst.

Resultaten van fase 1 

In 2024 is de eerste fase van het project afgerond, waar gekeken is naar de haalbaarheid van een slimme fundering. Hieronder de belangrijkste resultaten:

  • Grote besparingen: De Slimme Fundering bespaart gemiddeld 10 arbeidsuren en €1850 per vervanging bij een laadlocatie.
  • Brede interesse: Laadpaalleveranciers, CPO’s, aannemers en overheden zien de voordelen en willen meewerken aan de realisatie.
  • Markt aan zet: Centrale inkoop via netbeheerders bleek niet haalbaar. De markt zal zelf de funderingen ontwikkelen en inkopen.
  • Samenwerking is essentieel: Nieuwe laadlocaties zullen, op termijn, overal met een Slimme Fundering worden uitgerust en verschillende producten moeten daarvoor ook uitwisselbaar zijn. Hiervoor werken we in fase 2 aan normen en een ketenovereenkomst

Paul Bartelds

Projectleider Slimme Fundering

Doe mee!

Heb jij innovatieve ideeën en wil je bijdragen aan de ontwikkeling van de nieuwe NTA-norm of aan het creëren van een prototype voor de slimme fundering? Doe mee met projectmanager Gerben Spies (links op de foto) en Paul Bartelds.

Neem contact op met Paul Bartelds en sluit je aan bij deze gezamenlijke inspanning om de laadketen toekomstbestendig te maken.

Innovatie door Normering: de NTA voor Slimme Funderingen

ElaadNL initieert de ontwikkeling van een aparte NTA-norm voor de slimme fundering. Deze normering biedt een uniform kader dat de kwaliteit en veiligheid garandeert en tegelijkertijd de interoperabiliteit van de laadpalen waarborgt. Met deze NTA-norm zorgen we ervoor dat alle partijen in de publieke laadketen op een eenduidige manier de slimme fundering toepassen. Bovendien borgt het dat slimme funderingen van diverse fabrikanten onderling uitwisselbaar zullen zijn.

Universeel concept HAN

Prototypeontwikkeling: Samen de Toekomst Bouwen

Tegelijkertijd nodigen wij de markt uit om de volgende stap te zetten: het ontwikkelen van prototypes voor de slimme fundering. Omdat er op dit moment nog geen prototypes beschikbaar zijn, is dit hét moment om als branchepartner je expertise in te brengen. Door samen te werken aan de ontwikkeling van een prototype, dragen we bij aan een efficiëntere en betrouwbare infrastructuur voor publieke laadpalen.

‘Droog’ en sneller refurbishen van laadpalen

Bij een wissel van beheerder na 10 jaar wordt gekeken of de laadpaal moet worden vervangen. Nu gebeurt het nog regelmatig dat ook de hele netaansluiting en de fundering moeten worden vervangen, omdat de montagewijze niet overeenkomt met de nieuwe laadpaal. In de toekomst is met uniformiteit van de fundering dat probleem getackeld. En daarnaast zien beheerders ook potentie om met de slimme fundering een laadpaal niet meer in de openbare ruimte in de regen te refurbishen, maar om ‘even’ de laadpaal eraf te halen en deze binnen te repareren. Dat is sneller, eenvoudiger en is ook nog comfortabeler voor de professionals die het werk uitvoeren.