Elektrisch rijden in Gelderland en Overijssel krijgt een enorme impuls met de aanleg van 4500 nieuwe laadpunten in 43 gemeenten. Daarmee verviervoudigt het aantal laadpunten in de provincies. Bijzonder is dat met deze nieuwe laadinfrastructuur het grootste praktijkonderzoek ooit naar Slim Laden gedaan wordt. We onderzoeken hoe elektrische auto’s zoveel mogelijk kunnen laden op duurzame energie
Peter Drenth, Gelders gedeputeerde voor energie en klimaat: ”We lopen hiermee voorop in de omslag naar duurzame mobiliteit door minder CO2-uitstoot en een schonere leefomgeving. Met deze toename van het aantal laadpunten wordt elektrisch rijden het nieuwe normaal.”
Dankzij Slim Laden kunnen elektrische auto’s sneller laden als duurzame energie uit zon en wind volop beschikbaar is. Bovendien laden elektrische voertuigen beter gespreid over de dag, waardoor we opstoppingen op het netwerk voorkomen. Hiermee bereiden we ons voor op de komst van miljoenen elektrische auto’s. Harm-Jan Idema, namens de Slim Laden partners:
“De praktijkproef naar Slim Laden is uniek in omvang en bijzonder met zoveel partijen die daaraan meewerken. Dit onderzoek draagt zo bij aan de energietransitie, schone lucht en minder CO2 uitstoot.”
We onderzoeken samen met autorijders hoe dit in de praktijk werkt. De drie jaar durende praktijkproef is wereldwijd het grootste gedragsonderzoek naar slim laden. Onderdeel van de aanleg is ook dat er zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van lokaal opgewekte duurzame energie door samenwerking met lokale energie coöperaties.
De grote omvang van het aantal nieuwe laadpunten heeft geleid tot de laagste prijs van Nederland van 15 cent per kWh. De elektrische rijder betaalt per gereden kilometer een derde van de kosten voor fossiele brandstoffen. In overleg met de deelnemende gemeenten plaatsen Ecotap en Allego de laadpalen. Dit gaat via www.openbaarladen.nl.
Het project is een samenwerking tussen Alliander, Enexis Groep, de provincies Gelderland en Overijssel, 43 gemeenten, ElaadNL, Enpuls en het Living Lab Smart Charging.