Met de snelle toename van het aantal laadobjecten, neemt ook het aantal storingen toe. Tot nu toe losten Charge Point Operators (CPO’s) en de regionale netbeheerders deze elk op hun eigen manier op. In de afgelopen maanden werkten de CPO’s en alle netbeheerders nauw samen om te komen tot een adviesnotitie voor een uniforme werkwijze waarbij storingen aan laadobjecten tijdig, adequaat en in een logische keten opgelost worden.
De meest voorkomende storingen bij publieke laadobjecten zijn een vastzittende laadkabel en het opnieuw starten van de laadsessie. Deze kan de CPO in de meeste gevallen eenvoudig oplossen. Storingen aan de ‘slimme meter’, het ontbreken van spanning of schade doordat het laadobject is aangereden, worden opgelost door de netbeheerder. Hierbij is uiteraard goede afstemming nodig tussen beide partijen. Met een ketenaanpak worden storingen aan publieke laadobjecten altijd zo snel als mogelijk opgelost.
In de adviesnotitie zijn de volgende onderwerpen aangestipt als doelen om te komen tot gezamenlijke overeenstemming:
Daarnaast benoemden de betrokken partijen uitgangspunten voor samenwerking. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een centrale overdracht van storingsmeldingen van de CPO naar de netbeheerder via het landelijk storingsnummer. De adviesnotitie wordt binnenkort ter besluitvorming voorgelegd bij de stuurgroep Afhandelingsproces Laadobjectstoringen, inclusief vertegenwoordiging van zowel de CPO’s als de netbeheerders. Daarna ontstaat meer duidelijkheid over de voortgang van deze ontwikkeling en de uitvoering van de vervolgstappen.