Vanuit de netbeheerders en ook via Social Media is opgevallen dat laadpalen soms gebruikt worden voor andere doeleinden dan het opladen van elektrische auto’s. Zo zijn er speciale verloopstekkers op de markt die het mogelijk maken gewone elektrische apparatuur met gewone stekkers aan te sluiten.
Binnen het programma TGA is gevraagd om een standpunt vanuit de netbeheerders. Tijdens de PG (9 oktober 2018) kwam een discussie op gang over of het ‘des netbeheerders’ is hier een standpunt over in te nemen`. De voorlopige conclusie was dat er vooral vanuit ElaadNL als kennis- en expertise centrum een analyse op deze ontwikkeling gedaan moest worden, om zo de markt te helpen met het innemen van een standpunt rondom ‘Oneigenlijk Gebruik Laadpalen’. Het enige middel dat de netbeheerder heeft om invloed uit te oefenen op het gebruik van een aansluiting door de klant/aangeslotene is de netcode paragraaf 2.1.5: De Elektrische Installatie en dan met name 2.1.5.5:
Elektrische installaties en de daarop aangesloten toestellen veroorzaken via het net van de netbeheerder geen ontoelaatbare hinder. (…)In afwijking van het in 2.1.5.7, 2.1.5.8, 2.2.4.16 en 2.2.4.17 bepaalde kan de netbeheerder de aangeslotene aanschrijven tot het treffen van zodanige voorzieningen dat de ontoelaatbare hinder ophoudt, dan wel voor een door hem te bepalen aantal uren de aangeslotene verbieden om door hem aan te wijzen toestellen en motoren te gebruiken.
Er zijn enkele voorbeelden bekend van oneigenlijk gebruik:
De verwachting is dat met het toenemend aantal laadpalen in de openbare ruimte meer fabrikanten gecombineerde objecten zullen ontwikkelen en/of manieren aanbieden waarmee laadpalen multifunctioneel ingezet kunnen worden. Een voorbeeld hiervan is de marktkast, een kast die op ‘gewone’ dagen gebruikt wordt als laadpunt op een parkeerplein, maar tijdens een markt gebruikt kan worden om spanning vandaan te halen voor apparatuur in marktkramen.
Bij oneigenlijk gebruik wordt gebruik gemaakt van een zogenaamde verloopstekker of adapter. De verloopstekkers zijn verkrijgbaar bij webshops maar met enige technische kennis ook zelf te maken. Deze verloopstekker heeft aan de ene kant een Type 2 stekker die in het laadpunt gaat en aan de andere kant een 5-polige 16A of 32A contrastekker of een standaard Schuko stopcontact. In de verloopstekker zit een weerstand in het 12V Control Pilot circuit, waardoor de laadpaal denkt dat er toch een auto is aangesloten. De laadpaal wordt eigenlijk ‘voor de gek gehouden’ en zal zo zijn relais open doen en stroom leveren via het geactiveerde laadpunt/stopcontact.
Het is voor het laadpunt op deze manier, in tegenstelling tot wanneer een ‘echte’ EV is aangesloten, echter niet meer mogelijk om de gevraagde hoeveelheid stroom te regelen. Het aangesloten apparaat vraagt een bepaalde hoeveelheid stroom zonder te kijken naar de maximale waarde die het laadpunt op dat moment kan geven. Bij een stroom hoger dan de beveiliging van het betreffende stopcontact kan het laadpunt uit veiligheidsoverweging afschakelen. Het groteverschil met een echte EV is de communicatie tussen de laadpaal en de EV (Mode 3). Via Mode 3 kan het laadpunt aan de aangekoppelde auto vertellen hoeveel stroom hij af mag nemen. Mode 3 is ook het basisprincipe achter Smart Charging en de technologie die het voor een EV mogelijk maakt zijn laadstroom te variëren. Deze Mode 3 communicatie is bij het gebruik van een verloopstekker met een ingebouwde weerstand niet meer actief.
Om oneigenlijk gebruik mogelijk te maken moet het betreffende laadpunt nog steeds geactiveerd worden met een pas; de energie die door oneigenlijk gebruik wordt afgenomen is nog gewoon te herleiden (en factureren) aan de eigenaar van de gebruikte laadpas.
Ten behoeve van het innemen van een standpunt is het belangrijk om Oneigenlijk Gebruik vanuit verschillende invalshoeken te bekijken:
Vanuit veiligheidsoverwegingen zijn er eigenlijk geen redenen om oneigenlijk gebruik niet toe te staan. Oneigenlijk gebruik heeft voornamelijk impact op de CPO en niet op de netbeheerder. Vanuit ElaadNL als kennis- en expertisecentrum rondom laadinfrastructuur kan Oneigenlijk gebruik van een laadpaal worden toegestaan als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
Als met bovenstaande punten rekening wordt gehouden kan oneigenlijk gebruik van publieke laadpalen worden toegestaan.