21 mei 2013

10 EV-vragen aan...Marijke van Haaren

Marijke van Haaren, voorzitter van vier landelijke organisaties op het gebied van duurzame mobiliteit.

Stichting e-laad laat de komende tijd een aantal mensen aan het woord die een belangrijke rol spelen in de wereld van elektrisch rijden en laden. Hoe staan we ervoor? Wat gaat goed en wat zijn de uitdagingen? Welke visie hebben zij op de toekomst van elektrisch rijden? Dit keer: Marijke van Haaren.

1. Wie bent u?
Marijke van Haaren, ik ben voorzitter van vier landelijke organisaties op het gebied van duurzame mobiliteit: de Taskforce van het Formule E Team (elektrisch rijden stimuleren), de stichting Zero Emissie Busvervoer (die zich inzet voor bussen zonder uitstoot), de Fietsersbond, en de Nederlandse vereniging van Binnenhavens. Die combinatie werkt heel goed omdat je zo op verschillende manieren aan duurzame mobiliteit werkt en vaak ook met bijvoorbeeld dezelfde ministers, kamerleden en ambtenaren te maken hebt.

2. Wat heeft u met EV te maken?
In twee van die voorzitterschappen (Taskforce Formule E team en Zero Emissie bussen) speelt EV een belangrijke rol, maar eigenlijk bij alle vier wel. Bij de Taskforce stimuleren we het elektrisch rijden in de breedte. Bij Zero Emissie Bussen hebben we als doel om uiterlijk 2025 alle 5.000 stads- en streekbussen zero emissie te maken, dat wil zeggen dat ze een elektrische aandrijfas hebben en geen uitlaat, geen uitstoot dus. Voor binnenhavens is het overschakelen van stroom van de generator van het schip naar walstroom, een enorme verduurzamingsslag. En ten slotte worden steeds meer fietsen elektrisch. Daarmee wordt het bereik dat je met de fiets kunt afleggen groter. Waar veel mensen een woon-werkafstand van 7,5 kilometer fietsbaar vinden met een gewone fiets is dat met een elektrische al snel het dubbele, 15 tot 20 kilometer. Daarmee kun je een hoop autokilometers voorkomen, zeker als je het combineert met snelfietspaden.

3. Rijdt u zelf elektrisch?
Ik reis elektrisch. Meestal reis ik met het openbaar vervoer, vooral de trein en die is meestal ook elektrisch. Ik rijd weinig auto en mijn auto is niet elektrisch. Ik heb wel de nodige proefritjes gemaakt en mijn elektrische ervaringen zijn allemaal uitstekend. Met mijn elektrische fiets fietste ik regelmatig naar mijn werk in Arnhem.

4. Van welke elektrische auto gaat uw hart sneller kloppen?
De Tesla Model S. Supermooi, comfortabel, een heel goede uitstraling. Met zon auto, daar verwonder je andere mensen mee.

5. Hoe vindt u dat het nu gaat met elektrisch rijden en laden in Nederland?
Moeizaam. Sinds stichting e-laad gestopt is met het in behandeling nemen van aanvragen voor laadpunten vorig jaar zomer, wordt er hard gezocht naar een oplossing voor publieke laadpunten. We hikken aan tegen de onrendabele top. De oplossing hiervoor hebben we nog niet gevonden. We praten met alle betrokken partijen om te komen tot een Green Deal over laadinfrastructuur. Ik heb er alle vertrouwen dat die er gaat komen. Maar makkelijk gaat het niet. Er is gewoon op dit moment geen sluitende businesscase voor publieke laadpunten. Ik vind het daarom logisch als we ook het nut en de noodzaak en de maatschappelijke opbrengst centraal gaan stellen. Want de maatschappelijke meerwaarde valt vaak niet bij degene die moet investeren. Publieke laadpunten zijn nuttig en nodig om elektrisch rijden mogelijk te maken. Ik heb het jammer gevonden dat e-laad moest stoppen met nieuwe laadpunten, we zijn nog lang niet klaar.

6. Waar liggen volgens u de belangrijkste uitdagingen voor elektrisch rijden en laden in Nederland de komende tijd?
Volgens mij is de belangrijkste uitdaging de communicatie, om bij het publiek meer tussen de oren te krijgen wat de betekenis is van een andere manier van energie gebruiken. We schakelen over op een schone, duurzame samenleving, maar waarom moet dat? Je ziet het besef wel toenemen. Kijk naar de verkoop van steeds zuiniger apparaten maar ook van bijvoorbeeld zonnepanelen. Toch is het nog veel te weinig. Mensen houden van vervoer, het is een basisvrijheid je te kunnen verplaatsen. Ik zeg dan: Als je een auto rijdt, rijdt dan elektrisch, dan vervuil je niet.

7. Als u een wens zou mogen doen, op dit gebied, wat zou die dan zijn?
Mijn wens is dat het voor mensen vanzelfsprekend wordt om niet te willen vervuilen als ze mobiel zijn.

8. Wat doet u, wat doet uw organisatie, om elektrisch rijden een succes te maken?
Ik zet me in mijn vier voorzitterschappen in voor duurzaam vervoer. Het gaat er om mensen duurzaam mobiel te maken. Dat is niet alleen die elektrische auto maar kan ook de fiets of de bus zijn. We proberen duurzaamheid een hogere plek op de agenda te laten krijgen.

9. Hoe denkt u dat de wereld er over 5 of over 10 jaar uitziet? Gaan we allemaal elektrisch rijden?
Niet allemaal. Maar er komt wel een versnelling, net als we die nu zien bij zonnepanelen. Ook elektrisch rijden wordt steeds meer gemeengoed, we zien vaker een auto opladen, bekenden rijden er een en je praat erover. Het komt dichterbij en dan komt er een moment waarop het ineens heel snel gaat. Dat verwacht ik de komende vijf jaar. Daarvoor is wel een belangrijke voorwaarde dat de publieke laadinfrastructuur op orde is. Daar gaan de dingen nu moeizaam. Ook dat moet in de versnelling. Daar werkt de Taskforce hard aan.

10. Wat zegt u tegen mensen die overwegen een elektrische auto te gaan rijden?
Doen! Het is schoon, zuinig, veroorzaakt geen geluidsoverlast, en het is ook nog eens heel comfortabel.

Bekijk ook dit filmpje dat EVC-Rotterdam maakte, een elektrische proefrit met Marijke van Haaren in een Opel Ampera.