ElaadNL publiceert de V2G Implementation Guide. In deze publicatie staat beschreven welke stappen nodig zijn om energie uit een elektrische auto veilig en verantwoord terug te leveren aan een woning of het elektriciteitsnet (V2G). Voor veel betrokken partijen bestond lange tijd onduidelijkheid over de technische eisen. De nieuwe uitgave brengt daar verandering in. De V2G Implementation Guide is onderdeel van het project SCALE.
Nu nog bijzonder, maar elektrische auto’s kunnen naast laden ook steeds vaker stroom terug leveren aan het stroomnet. Voor netbeheerders is dit een gunstige ontwikkeling. Bidirectioneel laden, of Vehicle to Grid (V2G), helpt het elektriciteitsnet door pieken te verminderen en lokale opwek slimmer te benutten. Tegelijk telt iedere V2G-installatie voor de netbeheerder als een kleine energieproducent. Daarom gelden aanvullende eisen op het gebied van veiligheid, certificering en registratie. Maar aan welke technische eisen moet worden voldaan? De V2G Implementation Guide maakt inzichtelijk hoe de regels in de praktijk werken.
In de handleiding staat beschreven welke technische voorwaarden nodig zijn om V2G optimaal in te zetten. Dit kan bijvoorbeeld door het (ont)laadgedrag van een V2G auto aan te passen aan lokaal opgewekte zonne-energie of andere grote verbruikers bij mensen thuis, zoals de warmtepomp. Daarvoor is het onder andere belangrijk dat real-time meetgegevens uitgewisseld worden via de slimme meter en dat een energiemanagementsysteem (EMS) het gebruik van verschillende apparaten slim op elkaar afstemt. Het rapport beschrijft op welke manier een V2G auto en laadpaal binnen deze toepassingen moet worden geïntegreerd.
De handleiding legt ook uit aan welke technische eisen een V2G installatie moet voldoen. Zo moet het systeem onder bepaalde voorwaarden automatisch uitschakelen en moet het om kunnen gaan met afwijkingen in spanning en frequentie. Ook de communicatie tussen voertuig, laadpunt en backend-systemen is van belang. Nieuwe standaarden zoals ISO 15118-20, OCPP 2.1 en OCPI 3.0 verbeteren de betrouwbaarheid en zorgen voor een transparante verwerking van laad- en terugleverdata. En V2G installaties moeten net als zonnepanelen worden geregistreerd via www.energieleveren.nl. Deze registratie geeft netbeheerders inzicht in de locatie en capaciteit van terugleverinstallaties.
De V2G Implementation Guide biedt duidelijkheid voor de huidige praktijk en geeft tegelijk richting aan toekomstige ontwikkelingen. Voor de grootschalige uitrol van V2G is het van belang dat technische eisen beter op elkaar aansluiten, dat certificering kan worden opgesplitst tussen voertuig en laadpunt en is een oplossing nodig voor mogelijke dubbele energiebelastingen.
“De V2G Implementation Guide levert ook een bijdrage aan de verdere opschaling van bidirectioneel laden in Nederland. Iedereen die met bidirectioneel laden werkt heeft nu een compleet en praktisch overzicht en maakt een einde aan de onduidelijkheid rond technische eisen bij V2G.”
De V2G Implementation Guide is onderdeel van het internationale samewerkingsproject project SCALE (Smart Charging ALignment for Europe). In dit EU-project werken verschillende partners samen aan oplossingen voor slimme laadinfrastructuur en Vehicle-to-Everything (V2X). De kennis uit dit project zorgt voor opschaling en versnelling van de uitrol van elektrische voertuigen in Europa.