Het eerste exemplaar van de nieuwste ElaadNL-publicatie Guide to Smart Charging Solutions is overhandigd aan Maria Linkova-Nijs van ACEA (de Europese branchevereniging van autofabrikanten). De overhandiging vond plaats op 18 juni tijdens het International Electric Vehicle Symposium and Exhibition EVS38 in Göteborg (Zweden).
De Guide to Smart Charging Solutions is de opvolger van de Smart Charging Guide, die in 2019 werd uitgebracht ter gelegenheid van het 10-jarig jubileum van ElaadNL. Het eerste exemplaar van die gids werd gestuurd naar de toenmalige minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, Sigrid Kaag, die het ontving tijdens de eerste Nederlandse virtuele handelsmissie naar de Verenigde Staten in 2020.
Maria Linkova-Nijs nam het eerste exemplaar met enthousiasme in ontvangst en benadrukte het belang van slim laden:‘Slim laden is meer dan alleen technologische innovatie — het is een fundament van de transitie naar duurzame mobiliteit. Bij ACEA geloven we dat intelligente, flexibele laadsystemen essentieel zijn om de voordelen van elektrisch rijden ten volle te benutten: het verminderen van emissies, het in balans houden van het elektriciteitsnet en het toegankelijk en gemakkelijk maken van schoon transport voor iedereen. Door samen werk te maken van slim laden, leggen we de basis voor een veerkrachtige energievoorziening en een schoner, slimmer Europa.’
Er is veel veranderd in vijf jaar in de wereld van het (slim) laden van elektrische voertuigen: de groei van het aantal elektrische personenauto’s en de laadinfrastructuur, het steeds urgentere probleem van netcongestie, meer kennis over slim laden, belangrijke stappen op het gebied van vehicle-to-grid, de start van de grootschalige uitrol van netbewust laden in heel Nederland en de komst van de eerste e-trucks, elektrische bussen voor het openbaar vervoer, mobiel elektrisch bouwmaterieel en bijpassende zware laadinfrastructuur. In deze nieuwe Guide is er aandacht voor al deze ontwikkelingen, met een focus op de Nederlandse situatie. Dankzij goede samenwerking tussen (lokale) overheden, onderzoekers, netbeheerders en bedrijven loopt Nederland op een aantal vlakken voorop. ElaadNL hoopt hiermee anderen te inspireren, maar leert ook graag van andere landen. Zoals het gezegde luidt: samen kom je verder.
De oorspronkelijke Guide was de eerste publicatie waarin alle aspecten van slim laden op toegankelijke wijze werden samengebracht. De nieuwe Guide telt 176 pagina’s, is rijk geïllustreerd en bevat naast het hoofdverhaal over het (slim) laden van elektrische voertuigen ook veel zijpaden naar aanverwante onderwerpen en beschrijvingen van interessante innovaties en projecten. De publicatie sluit af met een lijst aanbevelingen. Wat moet er op onze slimme laad-to-dolijst?
Bij slim laden kan de laadsnelheid en het laadmoment van elektrische auto’s worden afgestemd met behulp van slimme technologieën. Er kan maximaal worden geladen wanneer er veel duurzame stroom beschikbaar is, zoals van zon en wind. Op momenten van piekbelasting kan het laden juist worden verminderd of tijdelijk worden stopgezet, waardoor overbelasting van het net wordt voorkomen. Een stap verder is het inzetten van de auto om stroom terug te leveren aan het net wanneer de vraag hoog is (vehicle to grid). Op deze manier zorgen we ervoor dat straks miljoenen elektrische auto’s probleemloos én duurzaam kunnen worden geladen. Dit maakt slim laden tot een essentiële stap in de aanpak van de wereldwijde klimaatcrisis.
De elektrische auto vormt niet alleen een grote uitdaging voor het energienet (hoe voorzien we miljoenen auto’s van stroom?), maar is ook een belangrijk onderdeel van de oplossing: elektrische auto’s zijn in feite grote batterijen op wielen. Als we slim laden tot de standaard maken, kunnen we het elektriciteitsnet optimaal benutten en de overgang naar lokale, duurzame energie uit zon en wind versnellen. Tel daar de potentie bij op van elektrische auto’s als mobiele energieopslag — niet alleen om van A naar B te komen, maar ook om woningen en bedrijven van stroom te voorzien. Het wordt steeds duidelijker dat elektrische voertuigen, en de manier waarop we ze laden, een cruciale rol spelen in de energietransitie die we zo hard nodig hebben.