Stichting e-laad laat de komende tijd een aantal mensen aan het woord die een belangrijke rol spelen in de wereld van elektrisch rijden en laden. Hoe staan we ervoor? Wat gaat goed en wat zijn de uitdagingen? Welke visie hebben zij op de toekomst van elektrisch rijden? Dit keer: Vincent Everts, trendwatcher en ondernemer.
1. Wie bent u?Vincent Everts, trendwatcher en ondernemer. Als trendwatcher vertel ik verhalen over hoe technologie de wereld verandert. Ik adviseer bedrijven over die veranderingen onder andere op het gebied van mobiliteit.
2. Wat heeft u met EV te maken?Het energieprobleem is het grootste probleem van onze tijd. En de helft van alle olie gaat op aan mobiliteit. Daar zal veel moeten veranderen. Ik wil die veranderingen als een van de eersten ondervinden en ben al in mei 2011 elektrisch gaan rijden. En dan niet zomaar, maar met een missie. We hebben een Nissan Leaf volgehangen met camera’s en al rijdend heb ik 500 mensen geïnterviewd achter het stuur tijdens wat vaak hun eerste elektrische ervaring was. (Bekijk ook het interview dat Vincent had met Onoph Caron, directeur van stichting e-laad in juni 2011).
3. Rijdt u zelf elektrisch?1.000 kilometer in de week! Nu nog met een Nissan Leaf, vanaf september met een Tesla Model S die ik bij Athlon Car Lease heb aangeschaft. In het begin was Nederland nog een woestijn voor elektrische pioniers: je haspel uitrollen en 5 uur wachten voordat je verder kon. Nu is er een goed snelladernetwerk. Het is in 2 jaar ongelofelijk veel makkelijker geworden. Ook in die Model S ga ik trouwens met iedereen rijden en filmpjes maken. Die is alweer zoveel mooier. Range is geen issue. En het is een echte I-pad op wielen. De Tesla laat nu al zien dat alle problemen met betrekking tot elektrische auto’s in 10 jaar opgelost zullen zijn.
4. Van welke elektrische auto gaat uw hart sneller kloppen?De Tesla Model S. Kijk, de Nissan Leaf rijdt heerlijk maar miste de emotie en de prestatie van de Model S. Mensen gaan echt plat voor deze auto, zelfs de echte petrol heads zoals Carlo Bransen. Heb nu samen met Athlon Lease de Tesla Model S een aantal mensen mogen laten rijden zoals racer Tim Coronel en Eelco Blok. Ziehttp://tesladriving.nl voor interviews en mijn eigen mening over de Model S.
5. Hoe vindt u dat het nu gaat met elektrisch rijden en laden in Nederland?Het gaat snel! Van 2.000 in Juni 2012 naar 10.000 een jaar later en 20.000+ eind 2013, vooral dankzij Jan Kees de Jager (ex-minister van Financiën) die zorgde voor veel fiscale voordelen. Het is even afwachten hoe het volgend jaar gaat als een deel van die voordelen wegvallen. En ook de snellaadinfrastructuur is in een paar jaar tijd dramatisch verbeterd.
Bij de gewone laadpunten zit nog wel een probleem bij gemeenten. Maar twintig procent van de mensen heeft een oprijlaan en kan het thuis zelf regelen, de rest is afhankelijk van medewerking van de gemeente. En dat zijn meer dan vierhonderd bureaucratieën. Daardoor zitten heel wat mensen te klooien met noodoplossingen.
Het is mij in Amsterdam bijvoorbeeld ook niet gelukt. En in Maarssen kostte me het 2 jaar lobby – ik heb echt met gemeenteraadsleden gelobbied – om een GRATIS paal (van e-laad) geplaatst te krijgen. Hij staat er nu hoor.
6. Waar liggen volgens u de belangrijkste uitdagingen voor elektrisch rijden en laden in Nederland de komende tijd?Bij de publieke laadpunten, daar moet echt nog veel gebeuren. In 2014 komen de Duitsers zoals BMW, Mercedes, Audi, Porsche etc. met hun eerste echte elektrische modellen. Over 5 jaar hebben we de nieuwe accu’s gebaseerd op Lithium Air technologie die 10x zo ver kunnen rijden. Dus het aantal modellen elektrische auto’s en de range zullen alleen maar toenemen.
7. Als u een wens zou mogen doen, op dit gebied, wat zou die dan zijn?Mijn oproep luidt: Geachte gemeenten, de wereld verandert. Jullie zijn daarbij hard nodig. Mensen moeten makkelijk een laadpaal kunnen krijgen. Ondersteun dat! Want die 1 miljoen elektrische auto’s die gaan er echt komen en tachtig procent heeft geen eigen oprit.
8. Wat doet u, wat doet uw organisatie, om elektrisch rijden een succes te maken?Ik ga vanaf september met mijn eigen Tesla Model S de gewone benzine wereld opschudden. Met deze auto vallen alle tegenargumenten weg. Ik ga overal waar mensen me willen hebben het EV-evangelie, want dat is nog nodig, preken. Zie hier hoe ik hoe ik dat ga doen en met wie!
9. Hoe denkt u dat de wereld er over 5 of over 10 jaar uitziet? Gaan we allemaal elektrisch rijden?Over 10 jaar is olie 4x zo duur, benzine 8 euro per liter en zonne-energie vrijwel gratis. Dan is 65 procent van de nieuwe auto’s een elektrische. Overdag schijnt de zon en laden we onze auto’s op. De auto’s leveren ook terug aan het net.
10. Wat zegt u tegen mensen die overwegen een elektrische auto te gaan rijden?Als je een eenmanszaak hebt, ben je compleet financieel gestoord als je nu niet elektrisch gaat rijden en als Lease rijder heb je een groot voordeel met de 0 procent bijtelling. Prive zijn de fiscale voordelen niet zo groot. Dat zou meer in evenwicht moeten, je het nu dus uit overtuiging doen. Het rijdt fantastisch en is op termijn goedkoper. Het is de toekomst. En het is de vraag of je die wilt maken of er achteraan wilt lopen.