Arnhem- 15 augustus 2019 De groei van elektrische bussen in het openbaar vervoer gaat in een veel hogere versnelling dan die van elektrische personenauto’s. Op dit moment is bijna 10 procent van de OV-bussen in ons land elektrisch. Vanaf 2025 mogen busmaatschappijen alleen nog maar zero emissie bussen aanschaffen. Dan zijn naar verwachting al 75 procent van alle bussen elektrisch. Onderzoekers van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL zetten de trends en verwachtingen op een rijtje in hun nieuwste Outlook over de laadvraag elektrische OV-bussen.
Hoe snel gaat het aantal e-bussen groeien en waar gaan we ze opladen? Alleen bij de remises of ook onderweg? Welke vermogens zijn daarvoor nodig? De Elaad Outlook over elektrische bussen in het openbaar vervoer geeft antwoorden op deze vragen en bekijkt de opkomst van de e-bus vanuit het perspectief van de netbeheerder: wat is er in de nabije toekomst nodig om deze transitie in goede banen te leiden? Elektrische bussen snel de norm
Van de 5.000 OV-bussen die op dit moment rondrijden in Nederland zijn 453 uitgerust met een batterij voor volledig elektrisch rijden (BEV).Tien bussen rijden elektrisch op waterstof (FCEV). Het aandeel elektrische bussen is al een stuk groter dan het aandeel elektrische auto’s en zal ook sneller stijgen. De komende jaren vinden er nieuwe concessies plaats van provincies en gemeenten voor het openbaar vervoer. Binnen deze concessies wordt Zero Emissie de norm. Vanaf 2025 is er geen plaats meer voor nieuwe brandstofbussen in de dienstregeling. In dat jaar zal naar verwachting 75 procent van alle bussen elektrisch zijn. Tien jaar later zal dit aantal de 100% benaderen met 4.000 à 5.000 e-bussen.
Laden bij de remises en onderweg
De verwachte ontwikkelingen zijn door ElaadNL tot 2035 uitgewerkt op basis van toekomstplannen en prognoses van de 32 concessiegebieden voor OV-busvervoer. Aan de hand daarvan is gekeken naar kansrijke locaties waar in de toekomst elektrische bussen kunnen gaan laden en is een indicatie gegeven van welke vermogens er op die locaties benodigd zullen zijn en welk laadprofiel te verwachten valt. Aan de hand van deze gegevens onderscheiden de onderzoekers 111 depotlocaties (remises) waar de bussen langer staan waardoor Smart Charging mogelijk is en voor het jaar 2025 260 locaties binnen dienstregelingen waar opportunity charging ingezet kan worden: snel laden gedurende korte stops van 5 tot 10 minuten.
Tijdige samenwerking cruciaal
Om de transitie naar Zero Emissie OV-busvervoer zo soepel mogelijk te laten verlopen, is het volgens de onderzoekers van ElaadNL van groot belang om rekening te houden met de groei van het aantal e-bussen en de specifieke mogelijkheden van de in kaart gebrachte kansrijke laadlocaties. Dit vraagt om een tijdige samenwerking van alle betrokken partijen en een duidelijke regievoering op het proces.