Van 19 tot 21 mei 2025 organiseerden ENI, BMWT en ElaadNL het tweede BuildZero testevent. Tijdens dit evenement kwamen fabrikanten van elektrische bouwmachines, batterijsystemen en DC-laadstations samen. 28 combinaties van voertuigen, laadstations en batterijsystemen zijn getest. Wat leverde dat op?
Met de opkomst van emissieloos bouwen is laadinfrastructuur voor mobiele, zware machines essentieel. Interoperabiliteit – de zekerheid dat alle onderdelen goed samenwerken – is onmisbaar voor een betrouwbare en grootschalige inzet van elektrische machines op bouwplaatsen. En in een meerdaags testevent kun je die optimaal testen en verbeteren.
Gedurende het tweede Build Zero evenement werden er testen uitgevoerd door de engineers van de volgende fabrikanten:
De uitkomsten benadrukken opnieuw het belang van testen, waarbij compatibiliteitsproblemen vroegtijdig konden worden opgespoord en opgelost. De aanwezigheid van engineers van zowel voertuig en batterij- als laadpaalfabrikanten zorgde voor snelle en effectieve samenwerking tijdens het event. Hieronder de belangrijkste bevindingen op een rijtje.
Een belangrijke verbetering ten opzichte van het eerste testevent is de toegenomen toepassing van het ISO 15118-2 protocol. 81% van de werkende sessies gebruikte ISO, terwijl bij het eerste event nog vooral DIN 70121 werd toegepast. Het ISO-protocol biedt extra mogelijkheden zoals het pauzeren of uitstellen van laadsessies wat vooral handig is bij slim laden op locaties met beperkte netcapaciteit zoals bouwplaatsen.
Slimme laadprofielen zijn succesvol getest in 12 combinaties. In andere gevallen waren de testen beperkt door technische beperkingen of beperkingen in de tijd. Ondanks dat niet alle combinaties volledig getest konden worden, laten de resultaten duidelijke vooruitgang zien richting flexibel en efficiënt laden. Slim laden zal dan ook de centrale focus zijn van het derde BuildZero testevent in 2026.
Er is geen uniforme toepassing van LED-kleuren voor de laadstatus gevonden. ElaadNL adviseert het volgende standaardgebruik:
Deze toepassing is in het verleden het meest gebruikt en zorgt voor duidelijkheid voor de gebruiker. Standaardisatie wordt verder besproken tijdens de pre-market OEM roundtable, georganiseerd door ENI en ElaadNL.
Er bestaat geen standaard voor de noodstopfunctie op voertuigen. Van de vier voertuigen had drie een noodstop, maar slechts één was toegankelijk vanaf zowel binnen als buiten het voertuig. Aanbevelingen hierover volgen eveneens uit de pre-market OEM roundtable.