Thuisladen is daarom een belangrijk aandachtspunt binnen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. Waar de focus eerder voornamelijk lag op publieke laadpalen en laadinfrastructuur is thuisladen nu nog belangrijker geworden nu steeds meer mensen en gezinnen een middenklasse elektrische auto kopen of leasen die ze thuis op de oprit laden. Het onderwerp komt ook aan bod in de Smart Charging Guide, maar toch is er nog veel onderzoek gewenst.
Stel, je komt thuis van je werk ergens tussen vijf en zeven uur, parkeert de auto op straat of op de oprit en gaat laden. Die auto gaat dan afhankelijk van het type, urenlang 3,7 tot 11 (en in wat meer uitzonderlijke situaties zelfs 22) kilowatt vermogen afnemen. Dat is veel meer dan een gemiddeld huishouden zonder ladende elektrische auto. Een gemiddeld huishouden heeft een vermogensvraag van tussen de 1 en 1,5 kilowatt.
Sommige modellen moderne elektrische auto’s hebben een vermogensvraag van ruim tien keer een het piekvermogen van het gemiddelde huishouden. Let op! Het gaat hier dus om de vermogens waarmee stroom gevraagd wordt (gemeten in kilowatten en niet om de hoeveelheid energie die in totaal gevraagd wordt (gemeten in kilowatturen).
Als jij de enige in de straat bent die dat doet is er nog niks aan de hand. Dan heeft het elektriciteitsnet daarvoor genoeg capaciteit. Maar als je trendsetter bent en de hele straat gaat elektrisch rijden en laadt ook op vergelijkbare tijden hun auto op, dan kan het net plaatselijk overbelast raken. Daardoor worden de ondergrondse kabels en de transformatoren warmer en zullen uiteindelijk kapot gaan. Dit soort overbelasting zal vooral kunnen ontstaan in het laagspanningsnet. Netbeheerders noemen dit ‘lokale congestie’.
Ook voor laden thuis zou Smart Charging dan ook een uitkomst zijn; laden wanneer er volop duurzame energie beschikbaar is en het net in tijden van piekbelasting ontzien.