De eerste elektrische vliegtuigen zijn al in gebruik. Het zijn nog wel de kleinere exemplaren, maar het begin is er. Wat is de potentie voor elektrisch vliegen en wat betekent dat voor het laden? En welke rol speelt ElaadNL bij deze innovatie?
In 2018 vertrokken er vanuit Nederland ruim 107 duizend vluchten naar een bestemming binnen een afstand van 750 km (37% van alle vertrekkende vluchten). Voor dit soort relatief korte afstanden is elektrisch vliegen op batterijen geschikt. Het elektrificeren van deze korte afstandsvluchten kan leiden tot een totale CO2 besparing van 1,78 Mton. Deze potentiële besparing komt overeen met 25% van de totale emissiereductie opgave voor de mobiliteitssector in 2030, zoals vastgesteld in het Klimaatakkoord.
Een Quickscan uitgevoerd door ElaadNL wijst op de eerste volledig elektrische 9-zits en 19-zits vliegtuigen die rond 2030 op de markt zullen verschijnen, waarmee duurzame vliegreizen binnen handbereik komen. Met de huidige batterijtechnologie zou het zelfs nu al mogelijk zijn om met een 19-zits elektrisch vliegtuig van Amsterdam naar Londen te vliegen. Echter, strikte certificeringsprocedures in de vliegtuigindustrie vertragen de brede introductie van elektrische vliegtuigen, hoewel er al tweezitters in gebruik zijn, met name bij de E-flight opleidingsschool op Teuge.
Op 19 september 2023 was het eerste Electric Flying and Charging Symposium. Onderzoekers, beleidsmakers, ontwikkelaars en ondernemers van over de hele wereld deelden kennis over de toekomst van elektrificering en laadinfrastructuur voor onze luchtvaart. Bekijk de livestream van deze dag.
Het elektrificeren van alle vertrekkende vluchten tot 750 km leidt naar verwachting tot een elektriciteitsvraag van 0,63 TWh per jaar. De potentie voor extra groei van de elektrisch regionale luchtvaart is echter enorm. Als 50% van alle verplaatsingen in de categorie 150 – 800 km per elektrisch vliegtuig zou plaatsvinden, dan zou de totale elektriciteitsvraag uitkomen op 12,5 TWh per jaar. In de komende jaren zal duidelijk worden of de elektrificatie die in de automotive industrie hard gaat ook van de grond komt in de luchtvaartsector.
Wanneer deze verschuiving daadwerkelijk plaats gaat vinden zal er ook gekeken moeten worden naar oplaadlocaties. Op dit moment moet er bij potentiële oplaadlocaties voor vliegtuigen vooral gedacht worden aan de vijf grotere luchthavens en met name de regionale luchthavens in Nederland.