19 mei 2025

Nieuwe technische richtlijn voor slimme en bi-directionele laadinfrastructuur

In Europese regelgeving zoals AFIR, EPBD en RED III wordt verplicht dat laadinfrastructuur slim aanstuurbaar is, met name voor nieuwe laadpunten. Bi-directioneel laden – waarbij voertuigen ook stroom terug kunnen leveren – wordt sterk gestimuleerd vanwege het potentieel om het elektriciteitssysteem in balans te houden. Tot nu toe ontbrak echter een concrete vertaling in technische vereisten. ElaadNL heeft de handschoen opgepakt en een richtlijn geschreven voor de technische eisen voor het aanschaffen en exploiteren van slimme en bi-directionele laadinfrastructuur.

Met de richtlijn wordt een minimale en uniforme set van technische eisen voor slim en bi-directioneel laden gepresenteerd, die duidelijkheid moet scheppen voor alle betrokken belanghebbenden. De richtlijn bestaat hoofdzakelijk uit een bundeling van verwijzingen naar bestaande standaarden en protocollen. In de richtlijn is de huidige stand der techniek als uitgangspunt genomen om te borgen dat er toekomstbestendige laadinfrastructuur wordt uitgerold in de komende jaren. De richtlijn zorgt er ook voor dat consumenten een concreet handelingsperspectief krijgen om actief deel te nemen op de energiemarkt.

De richtlijn is tot stand gekomen op basis van brede praktijkervaringen uit het Europese project SCALE*, aanbestedingen in Europa van publieke laadinfrastructuur en bevindingen uit het Elaad Testlab. Een concept versie van de richtlijn is voorgelegd aan een brede groep van Europese stakeholders waaronder fabrikanten van laadpunten, exploitanten van laadpunten, aanbieders van mobiliteitsdiensten, netbeheerders, energieleveranciers, aanbieders van flexibiliteitsdiensten, fabrikanten van elektrische voertuigen, softwarebedrijven, gemeenten & provincies, onderzoeks- en kennisinstellingen en adviesbureaus.

Frank Geerts

Hoofdauteur

“We zijn trots op deze mijlpaal. Het is een belangrijke stap richting geharmoniseerde en toekomstbestendige laadinfrastructuur in Europa. De brede input op de conceptversie laat zien dat er veel draagvlak is om samen werk te maken van slim en toekomstbestendig laden en ontladen.”

Opvolger van de Smart Charging Requirements

Deze technische richtlijn zal worden gedeeld met de EU Smart Energy Expert Group ter ondersteuning van de Europese Commissie bij de uitwerking van aanvullende wetgeving. Slim en bi-directioneel laden maakt de mobiliteitstransitie bereikbaarder voor consumenten, versterkt de flexibiliteit van het elektriciteitssysteem en draagt bij aan een stabiel, efficiënt en duurzaam energiesysteem.

Voor Nederland vormt de technische richtlijn de opvolger van de Smart Charging Requirements van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) van 2021. De technische richtlijn is ook input voor een update van de ‘Basisset AC-laadinfrastructuur’, die gepland staat voor 2025.

De richtlijn is opgesteld als onderdeel van het Europese project SCALE, het programma Slim Laden voor Iedereen**; onderdeel van de Nederlandse Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).

Download

De definitieve versie van het document is beschikbaar via de website van ElaadNL.

Download requirements

* Het Europese project SCALE is gefinancierd uit het Horizon 2020-onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Unie onder subsidieovereenkomst nr. 101056874. Meer informatie: https://scale-horizon.eu/

** https://www.agendalaadinfrastructuur.nl/werkgroepen/werkgroep+smart+charging/default.aspx