3 oktober 2012

Hoe gaat het verder met stichting e-laad?

Op 3 oktober heeft het algemeen bestuur van stichting e-laad besloten dat stichting e-laad ook in 2013 en 2014 doorgaat met het onderhoud en beheer van alle bestaande publieke oplaadpunten van de stichting en met haar rol als kennis- en expertisecentrum.

Ook worden alle 600 voor de aanvraagstop ingediende aanvragen alsnog op de gebruikelijke wijze afgehandeld. Hiervoor trekken de deelnemende netbeheerders een extra bedrag uit. Stichting e-laad roept andere partijen op om samen te zoeken naar een model voor de financiering van de verdere uitrol van publieke laadinfrastructuur in Nederland. Totdat die gezamenlijke financiering rond is, blijft de huidige aanvraagstop van kracht.

Op 27 augustus 2012 kondigde stichting e-laad een aanvraagstop af voor nieuwe aanvragen van publieke oplaadpunten voor elektrische auto’s. Dit omdat met het einde van de proefperiode van drie jaren in zicht (eind 2012), ook het einde van het budget in zicht kwam. Bovendien hebben aanvragen voor publieke oplaadpunten een lange doorlooptijd (zeker zo’n 4 maanden) wat betekent dat ruim voor het einde van het jaar met het in behandeling nemen van nieuwe aanvragen gestopt moest worden. Ook de 600 aanvragen in portefeuille werden tijdelijk ‘on hold’ gezet om er zeker van te zijn dat het bestaande budget niet zou worden overschreden. Bij het algemeen bestuur van de stichting e-laad is daarop de vraag neergelegd hoe het verder moet met de activiteiten van stichting e-laad, en de vraag of de deelnemende netbeheerders bereid zijn hier ook na de geslaagde proefperiode van de pilot e-laad opnieuw geld voor uit te trekken.

Het algemeen bestuur is op 3 oktober bijeen geweest en heeft als volgt besloten: 

  • Alle 600 voor de aanvraagstop ingediende aanvragen worden alsnog op de gebruikelijke wijze afgehandeld.
  • Stichting e-laad komt haar lopende verplichtingen naar gemeenten en gebruikers na door ook in 2013 en 2014 voor beheer en onderhoud van het geplaatste netwerk aan publieke oplaadpunten te zorgen. Hiermee is gegarandeerd dat in ieder geval de komende twee jaren alle 2.500 of meer publieke laadpunten gebruikt kunnen worden door een toenemend aantal elektrische rijders.
  • Stichting e-laad blijft in 2013 en 2014 haar vooraanstaande rol vervullen als kennis- en expertisecentrum voor publieke oplaadinfrastructuur, zowel in Nederland als internationaal. Zo speelde e-laad een belangrijke rol bij ontwikkelingen als interoperabiliteit (met een pasje op verschillende laadpunten kunnen laden) en de internationale onderlinge uitwisselbaarheid van gegevens zodat ook over de grenzen heen geladen kan worden. Ook blijft stichting e-laad bijvoorbeeld een rol spelen in de doorontwikkeling van de gegevensuitwisseling tussen laadpunt en back-office systeem via OCPP, het Open Chargepoint Protocol, zie http://www.ocppforum.net/
  • De huidige aanvraagstop blijft van kracht. Niet langer zal stichting e-laad de volledige kosten voor plaatsing, onderhoud en beheer van publieke oplaadpunten dragen. Wel is er de bereidheid om vanuit de netbeheerders een bijdrage te leveren in de kosten van de uitrol van een publieke laadinfrastructuur voor elektrische auto’s. Stichting e-laad nodigt alle (publieke en private) partijen die een belang hebben bij het plaatsen van publieke laadpunten uit om een model te ontwikkelen waarin gezamenlijk de investeringen voor publieke oplaadpunten gedragen worden. Pas als er een consortium van partijen is gevormd dat gezamenlijk de kosten zal dragen, kunnen nieuwe aanvragen voor publieke oplaadpunten in behandeling genomen worden.


Waarom doorgaan met stichting e-laad?
Met deze besluiten verlengen de deelnemende netbeheerders via stichting e-laad, hun betrokkenheid bij de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s. En daarmee hun inzet voor het stimuleren van elektrisch rijden en het verzamelen van data over de gevolgen voor het elektriciteitsnetwerk van de grootschalige introductie van elektrisch rijden. Deze gevolgen zullen groot zijn maar bieden ook kansen. Laadpunten zijn bijvoorbeeld een belangrijke schakel binnen smart-grid oplossingen die overbelasting van het netwerk moeten helpen voorkomen tegen lagere kosten. Ook worden de opgebouwde kennis, expertise en het netwerk van stichting e-laad verder benut. Stichting e-laad heeft de afgelopen jaren gefungeerd als centraal aanspreekpunt voor gemeenten, netbeheerders, elektrische rijders, maar ook voor leasemaatschappijen en auto-importeurs betreffende publieke oplaadpunten. Maar bovenal wordt het belang van publieke laadpunten hiermee nog eens onderstreept. Mensen die elektrisch gaan rijden moeten veilig en zonder gedoe op straat kunnen opladen. Is die mogelijkheid er niet, dan kan een groot deel van hen niet overstappen op schonere en stillere elektrische auto’s. 65 procent van de Nederlanders parkeert de auto op straat omdat er geen alternatief is. En ook de in opkomst zijnde plug-in-hybrides (Opel Ampera, Toyota Prius) zullen de eerste tientallen kilometers alleen volledig elektrisch kunnen rijden, als ze in de buurt van huis opgeladen kunnen worden. Door een extra investering in de activiteiten van stichting e-laad krijgt de nog prille markt voor elektrisch rijden de kans zich verder te ontwikkelen: op weg naar een schoner en stiller Nederland!

Meer informatie over de aanvraagstop:
Stichting e-laad stopt met nieuwe aanvragen publieke oplaadpunten