donderdag 4 april 2024 / 12 uur
Friso Schuring, Recoy
In tijden van congestie is het zoeken naar waar nog wel ruimte op het stroomnet zit. Kunnen elektrische bussen en trucks bijvoorbeeld geladen worden in de nacht op plekken waar ’s nachts nog ruimte op het net is? En hoe pak je dat aan? Friso Schuring van Recoy (onderdeel van Heliox gespecialiseerd in Energy Management) deelt de ervaringen in de Tilburgse casus. Daar heeft BAT (Brabants Afval Team) vijf elektrische vuilniswagens rondrijden. Maar gebruikt ’s nachts niet alle beschikbare stroomcapaciteit. Door die overcapaciteit in de nacht aan Arriva beschikbaar te stellen, kan deze haar elektrische bussen opladen.
Dynamische Load Management zorgt ervoor dat de bussen bij Arriva volautomatisch zo snel mogelijk worden opgeladen en elke beschikbare kiloWatt zo goed mogelijk wordt toegewezen naar laadpunten die bussen aan het opladen zijn. Dit extra vermogen is cruciaal om alle bussen van Arriva voldoende snel weer bij te kunnen laden. Daarbij staat een statische batterij voor het geval dat BAT tóch meer vermogen nodig heeft waardoor er geen extra vermogen voor Arriva meer beschikbaar is. Op dat moment kan de statische batterij ingezet worden om alsnog bussen voldoende snel bij te kunnen laden.
In het expertpanel schuiven ook Danny van der Bij (Arriva) en Paul Broos (ElaadNL) aan. Zij beantwoorden samen met Friso Schuring de vragen van de deelnemers.