16 december 2025

Van halve dag naar half uur: akkoord op nieuwe standaard voor laadpaalfunderingen

Nederland zet een belangrijke stap richting standaardisatie van publieke laadinfrastructuur. CPO’s, netbeheerders, laadpaalleveranciers, gemeenten en fundatieproducenten hebben op 15 december akkoord gegeven op de eisen van de NTA 8042, de nieuwe norm voor slimme funderingen voor publieke laadpalen. De NTA ligt nu ter redactie bij de NEN en wordt naar verwachting begin 2026 gepubliceerd. 

De NTA 8042 beschrijft uniforme eisen voor funderingen van publieke laadpalen. Doel is om het vervangen en opschalen van laadinfrastructuur sneller, efficiënter en toekomstbestendig te maken. Door standaardisatie kunnen laadpalen eenvoudiger worden vervangen, ongeacht merk of leverancier. Een belangrijk effect is de aanzienlijke verkorting van de vervangingstijd. Waar het vervangen van een laadpaal nu vaak een halve dag met twee monteurs in beslag neemt, wordt dit met een slimme fundering teruggebracht tot maximaal een half uur.

Verplicht gebruik bij nieuwe plaatsingen

Vijf maanden na publicatie van de NTA 8042 moet bij nieuwe plaatsingen van publieke laadpalen gebruik worden gemaakt van een slimme fundering. Dit kan op twee manieren: via een fundering met een adapterplaat, afgestemd op een specifieke laadpaal, of via een fundering zonder adapterplaat waarbij de laadpaal direct op de fundering wordt geplaatst. Laadpaalproducenten krijgen na publicatie van de NTA twee jaar de tijd om hun laadpalen geschikt te maken voor plaatsing op deze slimme funderingen.

Eisen aan interoperabiliteit en duurzaamheid

De NTA 8042 stelt eisen aan een fysiek interoperabele fundering die geschikt is voor elke publieke laadpaal. Zo beschikt de fundering over een vierkant montagepatroon, waardoor plaatsing in elke gewenste oriëntatie mogelijk is, en blijft de afmeting beperkt tot maximaal een stoeptegel om inpassing in de openbare ruimte te waarborgen.

Introductie van flexibele aansluitmethodiek

Daarnaast introduceert de NTA een flexibele aansluitmethodiek voor het leggen en vervangen van aansluitkabels. Stabiliteits- en mechanische analyses onderbouwen een minimale levensduur van 50 jaar. Ook zijn duurzaamheidseisen opgenomen, waaronder het beschikbaar stellen van een materialenpaspoort voor inzicht in circulariteit en de CO₂-voetafdruk.

Stap richting versnelling van laadinfrastructuur

Met het akkoord op de eisen van de NTA 8042 zetten netbeheerders, marktpartijen en andere betrokken organisaties gezamenlijk een stap richting meer uniformiteit, minder arbeid op locatie en een versneld vervangingsproces van publieke laadinfrastructuur in Nederland.

De publicatie van de norm begin 2026 markeert het startpunt van een nieuwe standaard voor slimme publieke laadpaalfunderingen.

Arnoud Brouwer

Clustermanager Standaardisatie Asset Management bij Enexis

“Met recht een heel mooi resultaat, een dank je wel aan ieder die hieraan heeft bijgedragen!
Weer een mooi arbeidsextensief succes.”

De organisaties in de NTA-commissie:

  • Alfen
  • Allego
  • Blue Current
  • CubeCharging
  • DIC Laadsystemen
  • Enexis
  • Enovates
  • Equans
  • Evonity
  • Gemeente Amsterdam
  • Gemeente Den Haag
  • Gemeente Rotterdam
  • Laadwerk
  • Liander
  • Morssinkhof-Industrie
  • NAL G4
  • PowerCast
  • Re-loading
  • Stedin
  • Stichting ElaadNL
  • TotalEnergies Charging Solutions Nederland
  • Ubitricity
  • Van Dorp Infra
  • Van Gelder Verkeerstechniek
  • Vattenfall InCharge
  • VDL Mast Solutions
  • Vereniging DOET

Paul Bartelds

Projectleider Slimme Fundering

Meer weten? Neem contact op met Paul Bartelds.