2 december 2025

ElaadNL test laadpaalfunderingen: een publieke laadpaal vervangen binnen een half uur

Op 13 november 2025 vond bij het Elaad Testlab in Arnhem een aantal tests plaats om te onderzoeken of verschillende types slimme funderingen voor publieke laadpalen aan alle eisen kunnen voldoen. Is de fundering goed in te graven? Kan deze omgaan met trekkrachten? Kan overtollig water weg? En valt er voor monteurs goed mee te werken? En hoeveel tijd besparen ze daarmee? Van deze testen wordt een verslag gemaakt met bevindingen en aanwijzingen. Tijdens de test is een video gemaakt waarin Gerben Spies (ElaadNL) in gaat op hoe de tests zijn verlopen.

De afgelopen periode heeft ElaadNL samen met netbeheerders, NEN en een brede groep partijen uit de laadinfrastructuur-keten onderzocht of de eisen uit een te ontwikkelen nieuwe norm (NTA) voor gestandaardiseerde laadpaalfunderingen in de praktijk ook echt werkt.

Tijdens de testdag in Arnhem zijn vier verschillende slimme funderingen geheel spanningsloos getest. En met succes! De eerste resultaten laten zien dat zodra deze standaard voor funderingen voor publieke laadpalen breed wordt toegepast, we naar verwachting ruim 9,5 uur arbeidstijd per laadpaalvervanging kunnen besparen. Dat betekent minder kosten, minder overlast én een veel snellere uitrol van laadinfrastructuur.

Wat is de slimme fundering?

De Slimme Fundering maakt het mogelijk om publieke laadpalen sneller, eenvoudiger en duurzamer te vervangen, zonder ingrijpende werkzaamheden aan de ondergrondse infrastructuur. Waar vervanging van een traditionele fundering gemiddeld 10 uur kost, kan een laadpaal met de Slimme Fundering binnen een half uur worden vernieuwd. Dit verkort projecten, beperkt overlast, bespaart arbeidsuren en maakt grootschalige opschaling mogelijk.

Landelijke impact

Bij opschaling naar 500.000 laadpunten tot 2050 kan de Slimme Fundering een besparing opleveren van circa 5 miljoen arbeidsuren. Alleen al in 2026 worden ruim 6.740 vervangingen voorzien, oplopend naar meer dan 10.000 in 2027. Deze schaalvoordelen onderstrepen het potentieel van slimme funderingen als efficiënte en duurzame oplossing voor de energietransitie.

NTA 8042: slimme publieke laadpaalfundering

Samen met circa 30 partijen uit de markt, overheid en netbeheerders wordt gewerkt aan de NTA “Slimme publieke laadpaalfundering”. Deze norm legt de technische uitgangspunten vast voor een uniforme, robuuste en toekomstbestendige fundering waarop laadpalen eenvoudig geplaatst en vervangen kunnen worden.

De NTA8042 “Slimme publieke laadpaalfunderingen” is inmiddels voor 99% gereed. De norm is opgesteld met 27 commissieleden die elk hun organisatie vertegenwoordigen, daarnaast is er afstemming met vele andere marktpartijen uit de laadinfrastructuur. Op 15 december staat gepland om de NTA richting de redactie van NEN te sturen, zodat deze gepubliceerd kan worden. Tegelijkertijd worden meerdere overleggen ingepland om de implementatie van de Slimme Fundering vorm te geven, zowel binnen netbeheerders als met marktpartijen.

Daarnaast wordt er gewerkt aan de beoordeling en certificering van de ontwikkelde funderingen. Er worden verschillende opties onderzocht voor wie de eisen uit de NTA gaat controleren en hoe de gehele fundering uiteindelijk gecertificeerd kan worden. Over deze onderwerpen vindt momenteel overleg plaats binnen de commissie, die binnenkort een definitief oordeel zal vormen. Op deze manier wordt niet alleen de norm afgerond, maar wordt ook de praktische toepassing van de Slimme Fundering in de openbare ruimte verder geborgd.

Paul Bartelds

Projectleider Slimme Fundering

Interesse in dit project of heb jij innovatieve ideeën en wil je bijdragen aan de ontwikkeling van de nieuwe NTA-norm of aan het creëren van een prototype voor de slimme fundering? Doe mee met projectmanager Gerben Spies (links op de foto) en Paul Bartelds.

Neem contact op met Paul Bartelds en sluit je aan bij deze gezamenlijke inspanning om de laadketen toekomstbestendig te maken.