20 november 2025

Netbewust laden op publieke laadpalen deze winter van start

Netbeheerders Enexis en Stedin beginnen deze winter met netbewust laden bij ruim 5.200 publieke laadpalen in een delen van het land. De laadsnelheid wordt op werkdagen tussen 16.00 en 21.00 uur verlaagd om het stroomnet te ontlasten. Stedin en Enexis hebben hiervoor de handen ineen geslagen met acht laadpaalbeheerders: Allego, CityCharging, Equans, LomboXnet, Park&Charge, TotalEnergies, Ubitricity en Vattenfall.

Netbewust laden startte bij Enexis op 17 november 2025 en Stedin volgt per december 2025. Het duurt tot en met februari 2026. De netbeheerders hebben met de laadpaalbeheerders afgesproken dat er in de wintermaanden minder vermogen beschikbaar is voor de publieke laadpalen op weekdagen van 16.00 uur tot 21.00 uur, tijdens de stroompiek. Dan wordt er minder snel geladen waardoor het stroomnet wordt ontlast. Het dempen en vermijden van pieken, draagt bij aan een betrouwbaar net en het verlagen van de kans op stroomstoringen.

Hoe werkt netbewust laden?

Bij netbewust laden wordt het opladen van de auto anders verdeeld over de tijd, zonder dat dit invloed heeft op de laadkosten. De laadpaalbeheerders maken hun systemen hiervoor beschikbaar en leveren daarmee een belangrijke bijdrage aan een efficiënter gebruik van het stroomnet. Door de inzet van slimme software zorgen ze er bovendien voor dat de elektrische rijder zo min mogelijk merkt van het netbewust laden. Nadat de piek op het stroomnet voorbij is, laadt de auto weer op volle snelheid. In de praktijk is de auto meestal voldoende opgeladen wanneer deze weer nodig is, omdat voertuigen vaak langer aan de laadpaal staan dan noodzakelijk. Netbewust laden kan door gebruikers ook tijdelijk worden uitgezet. Dit is vooral van belang voor urgente situaties wanneer er in korte tijd zoveel mogelijk geladen moet worden tijdens de piekuren en er geen snellader in de buurt is. De toepassing van deze functie verschilt per laadpaalbeheerder.

Optimaliseren met ‘dynamisch stuursignaal’

Nu wordt gestart met een zogenaamd statisch profiel, waarbij netbewust laden op een vast moment op werkdagen tijdens de avondpiek wordt toegepast. Het gaat bij Stedin om ruim 3.000 publieke laadpalen in de provincie Utrecht. Bij Enexis doen ruim 2.200 publieke laadpalen mee vooral op 22 kritieke locaties in Groningen, Drenthe, Noord-Brabant en Limburg waar risico van overbelasting bestaat tijdens piekmomenten op koude winterdagen. In het gebied van Liander wordt in de loop van deze winter netbewust laden op flexibele momenten toegepast als daar noodzaak voor is.

Dat laatste wordt ook wel dynamisch netbewust laden genoemd. Een ‘dynamisch stuursignaal’ is gebaseerd op de werkelijke netbelasting op een specifiek moment. De laadsnelheid wordt dan automatisch aangepast aan de tijd en locatie waarop het stroomnet overbelast dreigt te raken. Het laadpunt volgt dan dus flexibel de actuele netbelasting. Om dit te managen wordt er een softwarekoppeling gemaakt tussen netbeheerder en de laadpaalaanbieders. Netbeheerders willen deze vorm op termijn allemaal toe gaan passen.

ElaadNL ondersteunt netbewust laden

Komende winter staat voor netbeheerders, betrokken laadpaalexploitanten, overheden en, ElaadNL, in het teken van zoveel mogelijk ervaring opdoen met netbewust laden in de dagelijkse praktijk, evalueren en bijsturen waar nodig. De ervaringen zijn essentieel om netbewust laden volgend jaar effectief in te zetten en afspraken te maken tussen de laadpaalbeheerders en de netbeheerders voor de volgende jaren.

Samen met netbeheerders verzorgt ElaadNL de site www.netbewustladen.nl waarop achtergrondinformatie te vinden is over netbewust laden. En ElaadNL ondersteunt netbeheerders met het inrichten van de softwarekoppeling tussen netbeheerders en laadpaalbeheerders waarmee een veilig en betrouwbaar stuursignaal gegeven kan worden bij dynamisch netbewust laden.

De verwachting van netbeheerders en ElaadNL is dat netbewust laden cruciaal gaat worden om het net te ontlasten en om het net veilig en betrouwbaar te houden.

Meer weten?