Op 30 september 2025 zijn de resultaten bekend gemaakt van een grootschalige technische slim laden test. Het onderzoek is uitgevoerd door ElaadNL als onderdeel van het ‘Slim Laden voor Iedereen’ programma van de NAL en gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Na de presentatie van het onderzoek was er een paneldiscussie over de aanbevelingen onder leiding van NAL-voorzitter Marieke Donkervoort.
Gedurende een periode van 11 maanden zijn in het Elaad Testlab in Arnhem in totaal 142 voertuigen getest, waarvan 114 batterij-elektrische voertuigen (BEV’s), 28 plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) en 10 laadpunten van verschillende merken en modellen. Het is het grootste slim laden testprogramma ooit uitgevoerd.
Slim laden is het aanpassen van de snelheid en/of timing van het opladen van elektrische voertuigen. Dat aanpassen kan door dynamische prijzen te volgen, in te spelen op de beschikbaarheid van lokale (duurzame) stroom of om netcongestie te voorkomen. In het onderzoek is gekeken of elektrische auto’s en laadpalen de veranderingen in laadsnelheid en eventuele pauzes in het opladen technisch goed kunnen volgen.
De resultaten werden op 30 september gepresenteerd op een internationale bijeenkomst in het Elaad Testlab in Arnhem. Vertegenwoordigers van betrokken partijen zoals laadpaalfabrikanten, automobilisten, netbeheerders, autofabrikanten en overheden waren daarbij aanwezig. Voorzitter van de NAL, Marieke Donkervoort, leidde na de presentaties een paneldiscussie over de uitkomsten en aanbevelingen van de onderzoekers van ElaadNL.
Het primaire doel van de slim laden tests was het verifiëren van de technische haalbaarheid van slim laden voor een breed scala aan voertuigen en publieke en private laadstations die momenteel op de Nederlandse markt verkrijgbaar zijn. Het rapport getiteld ‘SMART CHARGING TESTING: Technical verification of Machine to Machine (M2M) communication between vehicles and charging stations’ concludeert dat een meerderheid van deze elektrische voertuigen de verschillende tests met vlag en wimpel heeft doorstaan. Maar ook dat een deel van de vloot bij bepaalde vormen van slim laden in de tests niet optimaal functioneerde.
Deze resultaten leveren waardevolle informatie op voor de uitrol van slim laden in Nederland en daarbuiten. Betrokken partijen zoals autofabrikanten, laadpaalfabrikanten en laadpaalbeheerders (CPO’s) kijken nu hoe ze de aanbevelingen van de onderzoekers op kunnen pakken. En in het Elaad Testlab blijven voertuigen en laders welkom om het slim laden te komen testen.
Lees hier het (Engelstalige) bericht over de tests met link naar de PDF van het rapport.