Op 17 april is tijdens het NAL-event de eerste versie van de Laadscan Logistiek gepresenteerd. Deze versie is vanaf 12 mei voor iedereen beschikbaar. Een slimme, gratis tool waarmee logistieke ondernemers inzicht krijgen in hoeverre hun bestaande netaansluiting ruimte biedt voor het elektrificeren van het wagenpark. Deze scan is een belangrijke stap in de transitie naar emissievrije logistiek en draagt bij aan een soepele en toekomstbestendige uitrol van laadinfrastructuur in Nederland.
De laadscan is ontwikkeld vanuit de NAL (Nationale Agenda Laadinfrastructuur) Werkgroep Logistiek door ElaadNL, de NAL Vliegende Brigade (RVO) en NKL Nederland, en is gefinancierd vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Met deze scan krijgen ondernemers inzicht in hoe ze hun huidige netaansluiting slimmer kunnen benutten en welke oplossingen er zijn wanneer netcapaciteit een uitdaging vormt.
Suzanne Riezebos, voorzitter Werkgroep Logistiek Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is blij met deze nieuwe tool. Riezebos: “De Laadscan Logistiek is een cruciale stap om ondernemers grip te geven op de elektrificatie van hun wagenpark. Door inzicht te geven in wat je als ondernemer nodig hebt aan laadinfra, in hoeverre dat past binnen je bestaande netaansluiting en welke mogelijkheden je hebt als het nu niet past, ondersteunen we hen bij een soepele overgang naar emissievrije logistiek.”
De logistieke sector staat voor een grote uitdaging: de transitie van diesel en benzine naar een emissieloos wagenpark. Veel ondernemers willen stappen zetten zoals het aanschaffen van elektrische trucks maar lopen tegen vragen aan: wat betekent elektrificatie concreet voor mijn bedrijf? Zijn mijn locatie en netaansluiting wel klaar voor de overstap? Hoe zit het met netcongestie? De Laadscan Logistiek geeft inzicht in de lokale situatie en maakt zo de drempel lager om daadwerkelijk over te gaan tot actie. Ook kan de ondernemer met dit inzicht beter het gesprek aangaan met de netbeheerder over eventueel benodigde verzwaring van de aansluiting.
De publieke versie van de scan is vanaf 12 mei beschikbaar. Ondernemers kunnen deze zelf invullen. In een aantal NAL-regio’s staan experts klaar om hen daarbij te begeleiden. De tweede, uitgebreidere, adviseursversie wordt deze zomer gelanceerd en biedt nog meer mogelijkheden om complexe vraagstukken te analyseren. De scan én ondersteuning van de adviseurs zijn volledig kosteloos.
De Laadscan Logistiek is speciaal ontwikkeld voor ondernemers met een eigen wagenpark die (willen) opladen op een eigen bedrijfsterrein. Dit geldt bijvoorbeeld voor transportbedrijven, groothandels of servicebedrijven.
Suzanne Riezebos roept het netwerk op in de bekendmaking van deze scan: “Om de impact van de Laadscan Logistiek te vergroten, is een brede verspreiding en ondersteuning binnen de sector cruciaal. We roepen beleidsmakers, regionale overheden, brancheverenigingen en andere partners op om ondernemers in hun netwerk te wijzen op de mogelijkheden van deze scan.”
Meer informatie over de Laadscan Logistiek? Kijk op https://www.laadscanlogistiek.nl/ of neem contact op met laadscan@tg.nl