Lopend project

Grote belangstelling voor het slimme parkeerdek van a.s.r. in Utrecht

Door: Jos Ruijter, a.s.r. verzekeringen

Al geruime tijd staan we bij a.s.r. in de belangstelling bij diverse partijen. Zij hebben interesse in onze oplossing om de elektrische auto’s van werknemers en bezoekers bij ons kantoor a.s.r. te voorzien van voldoende laadvermogen. Het gaat om een heel diverse groep van mensen en bedrijven die vanuit hun perspectief zoeken naar oplossingen voor hun alsmaar uitdijende vloot elektrische voertuigen. Uitgangspunt is vaak: “Waarom het wiel opnieuw uitvinden als anderen dit al uitgezocht hebben en er oplossingen voor bedacht hebben?”

Tijdens de presentaties vertellen we een eerlijk verhaal over de uitdagingen die we zijn tegengekomen en nog ervaren. Zo kom je vaak tot het uitwisselen van informatie en inzichten in de verschillende problemen die een ieder bedrijf heeft. Het zijn vaak hele intensieve en open gesprekken die je een betere inkijk geven in de problematiek die ieder ervaart rondom elektrische voertuigen en het aanbieden van laadvermogen. Het deelnemen aan onderzoeksprojecten als “SmoothEMS met Gridshield”  werkt vaak ondersteunend in onze presentaties en rondleidingen. Het gewicht van de mede door de TU Twente en ElaadNL aangedragen gekozen oplossingen wordt hiermee groter.

Verzekeraar, veiligheidsdienst, leasebedrijf en zelfs de oliemaatschappij op bezoek

Enkele voorbeelden van de uitdagingen voor de bedrijven die ons bezoeken zijn:

Een gerenomeerd accountantsbedrijf ziet mogelijkheden om al zijn drieduizend lease contracten te elektrificeren. Maar staat voor de uitdaging om het opladen te faciliteren. Op hun bedrijfsterrein zijn de mogelijkheden beperkt. Ze zijn daarom erg geïnteresseerd in de sturing van het laden op ons slimme laadplein. De mogelijkheden daar op hun parkeerterrein en de netcongestie in de regio waarin ze gehuisvest zijn stelt ze wel voor grote uitdagingen.

Een grote verzekeraar heeft daar geen last van maar ziet wel dat dat de lease vloot en de auto’s  van de andere werknemers snel veranderen van fossiel naar elektrisch. Het a.s.r. beleid dat vanaf 2024 de lease vloot “all” elektrisch moet zijn, hebben ze daar nog niet maar nemen ze wel mee. De mensen van de verzekeraar hebben vooral interesse in het zonnedak met zijn infra en schaalbaarheid.

Voor een bekende oliemaatschappij, tegenwoordig ook laadpaalbeheerder, ligt de uitdaging weer ergens anders. Zij focussen al op communicatie en sturing van de laadvoorzieningen. Dat ze bij ons komen, is wel opmerkelijk en tekent hoe snel het nu gaat. Toen we drie jaar geleden hun dochterbedrijf voor laaddiensten erbij wilden betrekken lukte dat niet. Oplossingen zoeken voor sturing en communicatie van laadpleinen met een grote hoeveelheid laders was toen nog iets voor de verre toekomst.

Een groot leasebedrijf is vooral benieuwd naar het bi-directionele aspect van het laadplein bij a.s.r. Het in de toekomst kunnen ontladen van elektrische auto’s is voor hun een mogelijk nieuw verdienmodel. Ze verwachten binnen een jaar een leasegrootte te bereiken van 100.000 EV’s.  Als je met de lease rijder een overeenkomst hebt, dat op afgesproken tijden je de auto voor een deel mag ontladen is dit mogelijk een mooie uitbreiding van hun dienstaanbod. Het aanbod een drietal “Nissan Leafs” in de short lease te huren, nemen we graag aan.

Vorige week was de volledige afdeling van Bouw en Woning Toezicht en de Veiligheids Regio van Utrecht te gast en zij hadden vooral aandacht voor de veiligheid en wat brand voor impact heeft op de constructie. Bijzonder is de aandacht die er voor de zwerfstroom problematiek. Met de HvA onderzoeken we de gevolgen die een grote hoeveelheid laders heeft op de constructie. Door een zwerfstroom die tijdens het laden ontstaan uit de omvormers van de diverse EV’s is het mogelijk dat er corrosieproblemen kunnen ontstaan in het constructieve deel van ons laadplein. Daar moet je natuurlijk heel goed naar kijken.

Een ander inzicht in laadpleinen en de beheersing daarvan, hebben we gedeeld met een mobiliteitsadviesbureau. Zij waren benieuwd naar de in en outs van de weg naar dit laadplein toe en de uitgangspunten geformuleerd in het mobiliteitsbeheersplan van a.s.r. Als bedrijf dat vooral middelgrote bedrijven ontzorgt van de administratieve verplichtingen zijn vooral de richtlijnen en uitgangspunten waarop je maatschappelijk verantwoord onderneemt met EV en de beperkingen die je ervaart met de beperkte infrastructuur, interessant.

Speciaal zijn de bedrijven die een zo’n grote portefeuille hebben dat een generieke oplossing niet mogelijk is. Denk hierbij aan de Rijks Gebouwen Dienst, een grote bank en Defensie. Hier waren de uitleg waarom we gekomen waren tot de gebouwde installatie, aansturing en backoffice met zijn automatische afrekening eyeopeners, in de wijze waarop je elk specifiek gebouw met laadvraag kan inrichten.

Meer over het Living Lab van SmoothEMS met Gridshield bij a.s.r.

Ontdek het Living Lab van SmoothEMS met Gridshield bij a.s.r. en lees hoe a.s.r. toewerkt naar een volledig elektrisch wagenpark in 2024.

Naar Living Lab - a.s.r.

Ook buitenlandse interesse

Van een andere orde was het bezoek van een Frans multinational op installatie gebied. Deze firma heeft een meerderheid belang in installateur Kropman (partner in het SoothEMS met Gridshield project) genomen en was nieuwsgierig hoe wij hier laadpleinen met eigen opwek inrichten. Niet geheel onverstandig met de nieuwe regelgeving dat vanaf medio 2023 elke parkeerplaats groter dan 80 plekken overkapt moet worden met zonnepanelen (PV).

Op mijn vraag aan de CEO wat zijn ideeën waren over ons parkeerdek en zijn infra was zijn antwoord: ‘Die gaan wij 6 á 700 keer bouwen in Europa.’

Afgelopen donderdag ontvingen we een aantal Duitse ingenieurs. Deze waren vooral benieuwd naar onze gelijkstroom oplossing en drietal bi- directionele DC snelladers. Op dit moment dienen de drietal gehuurde “Nissan Leafs” via de ChaDeMo aansluiting als backup batterij . De ingenieurs zien mogelijkheden in het laden rechtstreeks op de gelijkstroom (DC) opgewekte spanning in EV’s. Niet vreemd gezien de intentie van Volkswagen om auto’s bi-directioneel op DC te ontwikkelen.

Voldoening

Zoals gezegd zijn dit toch voor a.s.r. duidelijke signalen dat we een weg ingeslagen zijn die anderen nog moeten betreden. Het ervaren van bewondering en erkentelijkheid van de eerlijke manier waarop a.s.r. in samenwerking met de firma Kropman zijn informatie deelt, geeft een grote voldoening.  De wijze waarop het laadplein is opgezet, aangestuurd en middels een energie management systeem en backoffice beheerst worden vaak gezien als aanknopingspunten voor elk bedrijf of instantie om hun problemen in het voorzien van een alsmaar groter wordende vraag naar laadvermogen, aan te pakken in de toekomst.

Jos Ruijter

Jos Ruijter is Coördinator Bouw & Techniek bij a.s.r. en begeleidt vanuit deze rol de verduurzaming van het pand en faciliteert de medewerkers met voldoende laadpunten voor elektrische auto’s.