‘Eigenlijk is de combinatie van laden van elektrische auto’s en zonnepanelen heel logisch’
Onlangs (15 september 2021) opende de Utrechtse burgemeester bij verzekeraar a.s.r. de grootste, bi-directionele laadgarage met zonnedak ter wereld. Het overkapte parkeerterrein van bijna 10.000 vierkante meter heeft een dak met meer dan 2.000 zonnepanelen, goed voor 4 miljoen elektrische kilometers per jaar. Dit is een van de drie locaties waar het project Smooth EMS met Gridshield onderzoek doet. Initiatiefnemer Jos Ruijter van a.s.r. is trots op de realisatie en vertelt hoe het idee ontstaan is.
Interview Jos Ruijter a.s.r. verzekeringen
Hoe is het idee voor dit project tot stand gekomen?
Het begint ermee dat we als verzekeraar hard willen werken aan duurzaamheid, onze CO2-footprint naar nul brengen. We zijn eerst aan de slag gegaan met de verduurzaming van ons kantoorgebouw door het grondig te renoveren en het van energie label terug te brengen van G naar A++. Daarna zijn we bezig gegaan om het gasloos te maken en de doelstellingen van Parijs te implementeren in ons gebouw. En toen dat voor elkaar was, bleef de mobiliteit nog over. Bij ons gaat dat voor woon-werkverkeer best om grote afstanden. Denk aan 80 kilometer gemiddeld. Dat komt doordat we onze werkzaamheden gecentraliseerd hebben in ons kantoor in Utrecht.
Elektrische auto’s dus?
Ja maar ook zaken als het bevorderen van OV en de fiets. We zijn in 2019 begonnen in willen in 4 jaar tijd alles om hebben. Nu gaat het al om zo’n 200 elektrische auto’s in de eigen lease. Dat gaat naar 450 oplopen en met de elektrische lease-auto’s van mensen die we inhuren kom je dan op 5 a 600 elektrische auto’s nog los van het eigen bezit. Die wil je natuurlijk wel allemaal op kunnen laden.
Waarom is gekozen voor de combinatie met zonnedaken?
Eigenlijk was het idee voor een grootschalig zonnedak er eerder dan het plaatsen van al die laadpalen (280 laadpalen, red.). We waren al bezig met zonnepanelen om de complete technische installatie duurzaam te voeden. Dan is de stap naar het aanleggen van grote aantallen laadpunten voor het opladen van elektrische auto’s eigenlijk een heel logische. Ik had contact met Kevin de Bont van Kropman die een interessante studie gedaan naar de combinatie zonopwekking, gebouwverbruik en het opladen van auto’s en er nu zijn werk van had gemaakt. En zo kwam van het een het ander.
Zo’n groot project, is dat moeilijk om te realiseren?
Iedereen die wel eens een verbouwing gedaan heeft weet dat er altijd meer bij komt kijken dan je denkt. Dat is voor ons niet anders. Zo duurde de levering van de zonnepanelen en bijbehorende constructie langer dan gedacht vanwege tekorten aan beschikbare containers voor het vervoer. Maar ik ben zeker niet ontevreden over hoe snel het allemaal gegaan is in deze rare tijd van Corona. We kiezen ook niet voor de eenvoudigste opstelling. Een statische batterij voor opvang tijdens een bewolkte dag, bidirectioneel laden (V2G) optie, snelladen voor bezoekende bestelbusjes, het gebruik van gelijkstroom, we willen het allemaal doen hier.
En nu, hoe is het in gebruik?
Voor de nieuwe strengere Corona-maatregelen zaten we op een bezetting van zo’n 60 tot 70 elektrische auto’s. Onder normale omstandigheden was dat nog hoger geweest. De partners van de UT en ElaadNL zijn ook al begonnen met hun onderzoeken. Zo doet de UT berekeningen in hun modellen, heel interessant! En Elaad is bezig met de fysieke component van het Gridshield. Daar gaan we allemaal meer van horen gedurende dit project.
Deze locatie is een van de drie Living Labs in het Smooth EMS met Gridshield project, waarom doen jullie daaraan mee?
We leren er veel van over hoe je die opwek van de zonnepanelen en het gebruik voor het laden van elektrische auto’s goed kunt afstemmen. Er zit echt meerwaarde in het samen doen, zeker ook met kennisinstellingen als de UT en ElaadNL, maar ook met partners als Kropman en Ampera Park. We zien het ook als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Wat we hier uitproberen en onderzoeken in de praktijk, kan straks op veel meer plekken toegepast worden.