

Blog: Laaddata elektrische auto's openbaar gemaakt voor toekomstig onderzoek
Door Gerwin Hoogsteen en Leoni Winschermann
Binnen het SmoothEMS met Gridshield-project hebben we met plezier veel fascinerend onderzoek gedaan gedurende de laatste 4 jaren. Hiervoor was één ingrediënt onmisbaar: de grote hoeveelheden data rondom slim laden op de verschillende living labs. Samen staan we echter nog veel sterker, en daarom hebben we nu twee verzamelde datasets openbaar gemaakt zodat andere onderzoekers ook los kunnen gaan met dezelfde data om bij te dragen aan de energietransitie. Waardevolle data om mee aan de slag te gaan als onderzoeker, data-enthousiasteling, of gewoon voor ieder persoon die blij wordt van duurzame mobiliteit!
a.s.r. parkeerdek Utrecht
De eerste dataset bevat maar liefst 4 jaar aan data van het a.s.r. parkeerdek te Utrecht! Op deze unieke locatie hebben we de opschaling meegemaakt van de eerste laadpaal naar de maar liefst 300 laadpalen van vandaag de dag. In totaal hebben we meer dan 55.000 unieke laadsessies in deze dataset met de aankomsttijd, vertrektijd, de geladen hoeveelheid energie en de laadpaal. Iedere sessie is gekoppeld aan een geanonimiseerde gebruiker. Hierdoor kan het gedrag van individuele gebruikers met deze dataset in kaart worden gebracht.
Slimpark op de Universiteit Twente
Kleinschaliger hebben we volop lopen experimenteren met de AmperaPark laadplein (met 9 laadpalen) op de campus van de Universiteit Twente. Hier hebben we ca. 1700 laadsessies op vergelijkbare basis geregistreerd over een periode van 2 jaar. Daarnaast hebben we ook de meetdata en de resultaten van ons EMS (zowel het SmoothEMS deel, als de testen met Gridshield) beschikbaar gemaakt, zoals het geplande energieverbruik en de voorspelde zonne-energie.