Lopend project

BuildZero

Slim laden, schoon bouwen

BuildZero is een kennis- en onderzoeksprogramma met als doel om via standaardisatie, slim en netbewust laden op- en rond de bouwplaats mogelijk te maken en daarmee opschaling van emissieloos bouwen te versnellen.

Aanleiding

De Rijksoverheid stimuleert de inzet van schoon en emissieloos bouwmaterieel om doelstellingen uit het Klimaatakkoord, Schone Lucht Akkoord en de Aanpak Stikstof te realiseren. Elektrische mobiele werktuigen spelen hierin een belangrijke rol, maar brengen verschillende uitdagingen met zich mee, zoals betrouwbaarheidsproblemen bij het laden, netcongestie en onderontwikkelde laadinfrastructuur.

Over dit project

Vanuit de behoefte om de transitie te faciliteren heeft Connectr het project geïnitieerd. De Provincie Gelderland is opdrachtgever en subsidieverstrekker van het project en ElaadNL penvoerder en uitvoerder. Partners binnen het project zijn Hogeschool Arnhem en Nijmegen en Fransen Technology Services.

Het project is opgebouwd uit vier werkpakketten die samen een integrale aanpak bieden voor de transitie naar emissieloos bouwen in de bouw- en infrasector.

We ontwikkelen in Arnhem een laadplein dat fungeert als testlocatie voor emissieloos bouwmaterieel. Het laadplein is toegankelijk voor dagelijks gebruik door bouwmaterieel en dient als een praktijkgerichte site-visit locatie waar verschillende stakeholders in de keten de mogelijkheid krijgen om nieuwe technologieën en methoden in een realistische omgeving te zien. Voor meer info, bekijk de pagina over het Living Lab: Laadplein Arnhem.

In deze fase wordt data verzameld en worden gesprekken gevoerd met diverse stakeholders om de problematiek in kaart te brengen en direct input vanuit de sector te verkrijgen. De verzamelde gegevens en inzichten worden gebruikt om de problematiek om te zetten in concrete onderzoeksvragen.

Binnen werkpakket 3 doen we onderzoek naar de voorwaarden voor slim- en netbewust laden op de bouwplaats binnen de thema’s die zijn gedefinieerd in werkpakket 2:

Slim- en netbewust laden

Het is voor bouwpartijen essentieel om te oriënteren op slim- en netbewust laden. Dit kan in combinatie met ‘tijdsgebonden contracten’. Hierbij is gedurende vaste tijdsblokken extra vermogen beschikbaar om het bouwmaterieel op te laden voor de volgende dag. Deze toepassing kan het verschil maken tussen wel of niet genoeg capaciteit en vermogen beschikbaar hebben op de bouwplaats. Binnen BuildZero onderzoeken we of een tijdsgebonden contract het emissieloos bouwen kan faciliteren en/of versnellen, waardoor het elektriciteitsnet gecontroleerd kan worden belast en efficiënt wordt gebruikt.

Vermogensvraag

In opdracht van de NAL-taakgroep ‘Laden op de Bouwplaats’, is een vermogenstool ontwikkeld. De vermogenstool heeft als doelen het verschaffen van inzicht in de vermogensbehoefte, het optimaliseren van de vermogensvraag tijdens de planning en organisatie van bouwprojecten, en het faciliteren van gesprekken met netbeheerders over de benodigde aansluitingen op bouwplaatsen.

De tool biedt inzicht in het benodigde vermogen voor verschillende werkzaamheden zoals infraprojecten en binnenstedelijke bouwprojecten. De oorspronkelijke Excel versie van de tool, ontwikkeld in 2022, wordt interactief gemaakt met een structurele oplossing voor beheer.

Laadprofielen

Om de lokale belasting van het stroomnet van mobiele werktuigen te kwantificeren, zijn naast het verwachte aantal machines per laadlocatie en het verwachte aantal laadpunten per type, ook laadprofielen nodig. Het laadprofiel geeft aan wat de elektriciteits- en vermogensvraag per specifiek tijdsinterval is. ElaadNL heeft onlangs een laadprofielengenerator geïntroduceerd voor personenauto’s. Binnen BuildZero onderzoeken we of we laadprofielen voor de bouw hierin kunnen integreren.

Optimale laadmix

We doen onderzoek naar de optimale laadmix tussen bestaande infrastructuur, laadpleinen en mobiele batterijen voor voldoende laadvermogen op de bouwplaats, ook op momenten wanneer er overdag geen vermogen uit het net beschikbaar is.

Vraag en aanbod laadplaats en energielogistiek

De Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) onderzoekt vraag en aanbod op de laadplaats, waaronder omvang van de vraag, type machine, aandeel in batterijen en bijbehorende vermogensvraag. Ook wordt onderzocht welke logistieke oplossingen worden gebruikt om het bouwmaterieel van- en naar de bouwplaats te verplaatsen en wat de impact hiervan is op de (verkeers)omgeving.

Standaardisatie

De standaardisatiebehoeften van mobiele werktuigen worden onderzocht. Uit het eerste BuildZero testevent is bijvoorbeeld gebleken dat verschillende machines afwijkende kleuren gebruiken om een actieve laadsessie aan te tonen. Ook is er geen eenduidigheid over de noodknop in een cockpit. Bevindingen als deze worden verwerkt in aanzet voor een programma van eisen voor aanbestedingen.

Interoperabiliteit

Om netbewust laden voor de bouw te realiseren, is het van belang dat de communicatie tussen machine, laadpaal en batterij optimaal is. Door middel van testevents onderzoeken we deze interoperabiliteit en verwerken we de aanbevelingen ook in bovengenoemde aanzet voor een programma van eisen voor aanbestedingen.

Connectiviteit

Het managen van alle assets op een bouwplaats vraagt om een oplossing voor het centraal coördineren van machine, batterij en laadoplossing. Er wordt door de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) onderzocht hoe dit het praktisch kan worden ingericht in een centraal dashboard.

Tijdens dit project faciliteren we challenge based learning projecten, waarin studenten ervaring en kennis kunnen op doen. Vanuit de onderzoekresultaten uit werkpakket 3 ontwikkelen we lesmateriaal voor kennisdisseminatie, organiseren we masterclasses en kennisevents en verspreiden we de opgedane kennis breed en transparant.

Blijf op de hoogte

Wil jij op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen binnen het project BuildZero? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief.

Naam

Partners

Dit project is mogelijk dankzij subsidie van de Provincie Gelderland.