ElaadNL - Renault 5 V2G

Veelgestelde vragen

Hier vind je de antwoorden op veelgestelde vragen over netbewust laden.

Veelgestelde vragen over netbewust laden

In de meeste gevallen is uw auto voldoende opgeladen op het moment dat u hem weer nodig heeft. Buiten drukke momenten op het stroomnet laadt uw auto op normale snelheid. Vaak staat een auto langer aan een laadpaal dan nodig is.
Moet u tijdens de piekuren veel laden in korte tijd en een snellader is geen optie, dan kunt u kiezen voor de direct laden-functie.

Nee, u krijgt geen vergoeding. Het is een gezamenlijke oplossing om het stroomnet betrouwbaar te houden voor iedereen. U betaalt zoals normaal voor de afgenomen hoeveelheid stroom.

Netbewust laden wordt in Enexis gebied toegepast op een aantal palen van Vattenfall, Allego en Equans. Op 22 kritieke locaties in Groningen, Drenthe, Noord-Brabant en Limburg.

In het gebied van Stedin wordt netbewust laden toegepast in de provincie Utrecht op een aantal palen van Park&Charge, Equans, TotalEnergies, Vattenfall, Ubitricity, City Charging en Lomboxnet.

Nee, dat verschilt. Netbewust laden werkt anders per regio, aanbieder en type laadpaal.

De situatie op het stroomnet verschilt per regio. In bepaalde gebieden is de situatie nijpender dan in andere gebieden. Daarom wordt er per gebied gekeken wat nu nodig is. In delen van het verzorgingsgebied van Enexis en Stedin wordt netbewust laden op een vast moment op werkdagen tijdens de avondpiek toegepast. In het gebied van Liander wordt in de loop van deze winter Netbewust laden op flexibele momenten toegepast als daar noodzaak voor is.

In de winter gebruiken we meer stroom, bijvoorbeeld voor warmte. Daarom zetten we netbewust laden juist in de winter in om het stroomnet te ontlasten.

In zeer uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat een netbewuste laadsessie niet goed werkt. Neemt u dan contact op met de beheerder van de laadpaal. De contactgegevens staan op de laadpaal. U kunt zich ook tijdelijk afmelden voor slim netbewust laden.

Netbewust laden is een vorm van slim laden. Het richt zich vooral op het ontlasten van het stroomnet. Slim laden kan ook gaan over kosten besparen of het gebruik van duurzame energie.

Publieke laadpalen zijn laadpunten die voor iedereen toegankelijk zijn. Ze staan op gemeentegrond bijvoorbeeld op de stoep naast openbare parkeerplaatsen, in parkeergarages en bij openbare gebouwen.

Bijna alle moderne elektrische auto’s kunnen omgaan met wisselende laadsnelheid. Mocht er desondanks iets niet goed gaan, meld het dan bij de laadpaalbeheerder en maak zo nodig gebruik van de direct-laden functie.

Nee, zeker niet.
Veel mensen sluiten hun auto aan het einde van de dag aan en halen deze de volgende ochtend pas weer van de laadpaal. Dat betekent dat de auto vaak langer aan de paal staat dan nodig is om volledig op te laden. Bij netbewust laden wordt die extra tijd juist slim gebruikt. De laadpaal verdeelt het laden over de avond en nacht, zodat het stroomnet minder wordt belast. Uw auto is de volgende ochtend gewoon vol, maar het opladen gebeurt op momenten dat er genoeg ruimte op het stroomnet beschikbaar is.

Als netbeheerders Enexis, Stedin en Liander werken wij samen met de Rijksoverheid, Nationale Agenda Laadinfrastructuur-regio’s, provincies, gemeenten, laadpaalaanbieders, bedrijven en andere netbeheerders aan slimme oplossingen. Zo bouwen we aan een betrouwbaar energienet: nu en voor de toekomst.

Deze winter wordt netbewust laden op vaste momenten toegepast in het gebied van Enexis en Stedin op de publieke laadpalen waarop het technisch mogelijk is. Dit gebeurt op werkdagen (maandag t/m vrijdag) tussen 16.00 uur en 21.00 uur. De laadsnelheid wordt hierna weer langzaam opgeschroefd.